Discriminatie

Facebook past advertentiesysteem aan na klacht over discriminatie

22 juni 2022 18:44
Beeld © Getty

Facebook-moederbedrijf Meta is akkoord gegaan met het aanpassen van zijn manier van adverteren na beschuldigingen van discriminatie.

Kunstmatige intelligentie moet ervoor zorgen dat bevolkingsgroepen niet worden uitgesloten op kenmerken als geslacht, leeftijd of afkomst, meldt Meta.

Het Amerikaanse ministerie van Volkshuisvesting had geklaagd dat woonadvertenties op Facebook "onrechtmatig discrimineren" op basis van onder meer huidskleur, afkomst, religie, geslacht en handicap.

De aanpassingen zijn onderdeel van een schikking met de Amerikaanse overheid. In die schikking, die de rechter nog wel moet goedkeuren, staat ook een boete van omgerekend ongeveer 110.000 euro. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook start onderzoek naar racisme bij algoritmes

Ook over banen en leningen

De aanpassingen moeten er ook voor gaan zorgen dat advertenties voor banen en leningen niet meer discrimineren.

Facebook verdient miljarden aan advertenties en kan op basis van gebruikersdata heel precies bepalen wie welke reclame te zien krijgt.  

"Bedrijven als Meta hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun algoritmische tools niet op een discriminerende manier worden gebruikt," zei assistent procureur-generaal Kristen Clarke van het Amerikaanse ministerie van Justitie. De getroffen schikking is volgens haar 'historisch'. "Het is de eerste keer dat Meta heeft ingestemd met het beëindigen van een van zijn algoritmische targetingtools."

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van