Ga naar de inhoud
Bright Duurtest Week 2

Duurtest Renault Megane E-Tech: achter het stuur

Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de Renault Megane E-Tech: een volledig elektrische hatchback met uitstraling. Hoe bevalt dat? Deze week: hij oogt sportiever dan 'ie is.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Ik heb inmiddels de nodige kilometers gereden, boodschappen ingeladen, kinderen op de achterbank gehad, podcasts gestart, navigatie ingetikt en de stoelverstelling gedaan. Kortom: ik ben een expert als het gaat om de Renault Megane E-Tech Electric. Vandaag gaan we het vooral hebben over de rijervaring, volgende week ga ik het infotainmentsysteem te lijf.

De Megane E-Tech oogt als een ontzettend sportieve kar. Hij is relatief kort voor dit segment met 4 meter 20. Hij staat op gigantische 20 inch velgen en die geknepen koplampen lijken te willen zeggen: come at me bro. Maar dan in het Frans: Venez à moi, mon frère!

Het stuur heeft een knop met de tekst Multi Sense. Aan de hand van de naam vermoedde ik dat ik er de radarcruisecontrol mee in kon stellen, maar het zijn de rijmodi die je ermee kan kiezen. Raar. Maar dat hoort op een Franse auto. De verschillen in de rijmodi zijn overigens geen dag en nacht.

220 pk

In de wereld van elektrische auto’s is 200 pk onder de voet geen uitzondering, maar de 220 pk die de Megane heeft is daardoor niet minder indrukwekkend. Op papier dan. Want de auto voelt aanzienlijk minder onstuimig bij de stoplichtsprint dan een Hyundai Kona of een Nissan Leaf. Niet dat-ie langzamer is, want hij schiet in 7,5 seconde naar de 100 km/u, maar dat gaat zo soepel dat het niet voelt als een aanslag op de zintuigen. Het uiterlijk van de auto suggereert dat geweld wel.

In de bochten is de auto sportief genoeg, maar een Ford Mustang Mach E geeft je meer feedback over wat je aan het doen bent. De Megane heeft (net als ik) moeite om zijn gewicht te verbergen in de bochten.

Onaangenaam gevoel

Vervelende eigenschap van de Megane is dat het stroompedaal (voorheen gaspedaal) bij het remmen op de motor trilt onder je voet. Alsof er iets niet helemaal goed vastgezet is. Het is zo’n onaangenaam gevoel dat ik regeneratie zo laag mogelijk heb gezet, terwijl ik eigenlijk het liefst met één pedaal rijd.

Samengevat is de rijervaring in de Megane E Tech iets minder sportief dan het uiterlijk suggereert, maar voor de meeste gebruikers is het een aardig compromis tussen comfort, looks en sportiviteit.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Duurtest
Week 1
Duurtest Renault Megane E-Tech: de kennismaking