Metaverse

Habbo stort zich op NFT's: 'We kunnen een grote rol spelen'

18 juni 2022 00:51 Aangepast: 18 juni 2022 00:52
Jurriaan van Teunenbroek van Azerion

De virtuele wereld Habbo, onderdeel van het Nederlandse game- en adtechbedrijf Azerion, gaat NFT's van andere partijen aan virtuele voorwerpen in de game koppelen. Het is een eerste stap naar de uitwisselbaarheid van digitale objecten tussen virtuele werelden. "We zijn hierin verder dan bijna iedereen."

De metaverse is dit jaar een van de meest besproken onderwerpen in de techwereld. De term staat voor virtuele werelden waarin mensen samenkomen. Grote partijen zoals Microsoft, Google, Facebook-moederbedrijf Meta en Fortnite-maker Epic Games investeren er miljarden in. Maar nieuw is het fenomeen niet. In het jaar 2000 was er al een metaverse die nog steeds bestaat: Habbo. Dat is een 3D-wereld waar je met je eigen avatar kan chatten met anderen, hotelkamers kan ontwerpen, virtuele huisdieren kan verzorgen en games kan spelen. 

Habbo heeft momenteel 600.000 actieve gebruikers per maand. Zij kunnen sinds afgelopen najaar ook pronken met unieke digitale voorwerpen die ze als NFT's hebben gekocht. NFT's zijn eigendomsbewijzen die worden gebruikt om virtuele objecten, zoals kunstwerken, te kopen en verkopen. Steeds meer metaverses en games willen NFT's ondersteunen, mede omdat de verkoop veel geld kan opleveren. 

"We zien in NFT's een nieuw model. Maar we doen het wel op onze eigen manier. Omdat we al meer dan 20 jaar bestaan zijn we minder gevoelig voor trends", vertelt Jurriaan van Teunenbroek, vice-president games en content bij Azerion. Inmiddels zijn er een kleine 12 duizend Habbo-NFT's verkocht aan ruim 4500 mensen. De gemiddelde prijs van een Habbo-NFT is 0,19 ether, ruim 200 euro. "De duurste werd verkocht voor 30 ether", zegt Van Teunenbroek.

NFT's van andere partijen integreren

Habbo gaat nu ook NFT's van bekende externe aanbieders CyberKongz en Metaverse HQ integreren, maakte Azerion deze week bekend. Habbo-gebruikers koppelen hun crypto-wallets, waarna ze als NFT-houders unieke in-game objecten kunnen ontgrendelen, zoals kleding, meubels en badges. Later volgen ook speciale tekstballonnen en effecten. 

"Het zijn unieke items en dat is belangrijk in een virtuele wereld: als gebruiker wil je een eigen, unieke identiteit hebben", zegt Van Teunenbroek. De NFT's zijn in Habbo zichtbaar met een logo boven de avatar. Ook krijgen NFT-bezitters exclusieve toegang tot bepaalde virtuele kamers en krijgen ze credits waarmee andere virtuele objecten zijn te kopen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Media Park krijgt werkplaats voor de metaverse: 'Niet afwachten maar aan de slag'

Van de ene naar de andere metaverse

Na het succes van NFT-verzamelingen zoals Bored Ape Yacht Club zijn er een stortvloed aan NFT's gelanceerd, maar meestal gaat het om afbeeldingen die verder niet op een andere manier zijn te gebruiken. Van Teunenbroek: "Er zijn weinig NFT-collecties die überhaupt in een game kunnen worden gebruikt. Wij willen dat wel mogelijk maken. Mede door onze ervaring zijn wij hierin verder dan bijna iedereen in de markt. We bouwen gestaag door. We zijn een groot bedrijf en kunnen daardoor in de NFT-wereld een belangrijke rol spelen. En zijn we wel gewend aan de nodige concurrentie."

Uiteindelijk wil Azerion het mogelijk maken om virtuele objecten uit te wisselen tussen verschillende games en metaverses en daar kunnen NFT's bij helpen. "Game-objecten van het ene naar het andere platform verplaatsen is nu niet mogelijk. Jouw Warcraft-zwaard werkt bijvoorbeeld niet in een andere game. Los van alle technische aspecten hebben andere metaverses en games vaak een ander model en een andere economie. Het zal altijd maatwerk zijn." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Metaverse-festival in Amsterdam: 'We laten zien wat er mogelijk is'

Kledingmerken en voetbalclubs

Voor de partijen die met Habbo samenwerken kunnen de NFT's ook financieel interessant zijn, maar volgens Van Teunenbroek verschilt dat per samenwerking. "Niet altijd betalen we geld uit per verkochte NFT. Het kan ook gaan om een deal waarbij het beide partijen alleen om de aandacht gaat. Of dat bedrijven ons vooraf betalen, als een vorm van adverteren. Zo praten we ook met meerdere bekende kledingmerken over samenwerkingen."

Azerion speelt daarnaast met meer ideeën rond NFT's, bijvoorbeeld om ze in te zetten bij de voetbalclubs waarmee het al samenwerkt. "Je kan bijvoorbeeld NFT's koppelen aan toegangskaartjes voor wedstrijden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Startup wil mensen 'onsterfelijk' maken in de metaverse

'Zuinig zijn op de community'

NFT's hebben ook veel critici, die met argwaan kijken naar de handel waarin soms enorme bedragen omgaan. "Er gaat veel aandacht naar partijen die er zoveel mogelijk geld aan willen verdienen. Dat is niet in het voordeel van de consument. Wij hopen dat de waarde van NFT's realistisch blijft. En we luisteren goed naar de kritiek, want we zijn erg zuinig op onze community."

Het sociale aspect van NFT's blijft vaak onderbelicht, vindt Van Teunenbroek. "Het is een intense community. En iedereen praat met iedereen. Dankzij NFT's zie je bijvoorbeeld dat een buschauffeur en een bekende artiest met elkaar praten. Dat vind ik het mooie eraan." 

Tonie van Ringelestijn

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stel getrouwd in de metaverse: bindend of niet?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van