Streamingstrijd

Onderzoek: helft Viaplay-klanten twijfelt over verlengen of wil opzeggen

17 juni 2022 11:41 Aangepast: 17 juni 2022 11:49
Viaplay-ceo Anders Jensen tijdens een presentatie in Noorwegen deze week.

Gebruikers van streamingdienst Viaplay, dat in Nederland onder meer de Formule 1 uitzendt, twijfelen massaal over het verlengen van hun abonnement. Slechts 49 procent van de abonnees verwacht over een jaar nog klant te zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek door Telecompaper. Van de Viaplay-abonnees zegt 16 procent te hebben opgezegd of te gaan opzeggen en 15 procent verwacht tijdelijk op te zeggen, om later mogelijk weer een nieuw abonnement af te sluiten. 21 procent weet het nog niet zeker. Bij Netflix zijn maar 6 procent van de abonnees 'twijfelaars', gevolgd door Videoland (7 procent) en Disney (8 procent).

Ook het percentage abonnees dat definitief wil opzeggen ligt bij andere streamingdiensten veel lager. Bij Netflix, Videoland, Disney+ en HBO Max gaat het momenteel om 2 tot 5 procent van de abonnees, stelt Telecompaper. Bij Amazon Prime Video is het iets hoger: 9 procent. "Dit komt omdat Amazon Prime Video ook vaak genomen wordt om te kunnen profiteren van bepaalde andere Amazon-voordelen, zoals gratis verzending van aankopen."

Bij de Amazon-dienst is het percentage abonnees dat tijdelijk wil opzeggen ook vrij hoog: 14 procent. Van de abonnees van Videoland en Disney+ verwacht respectievelijk 11 en 9 procent in het komende jaar tijdelijk op te zeggen.

Viaplay begon in maart met de Formule 1-uitzendingen in Nederland. De streamingdienst heeft naar schatting een kleine 600.000 abonnees in Nederland. Het bedrijf wil zelf geen exacte aantallen per land bekendmaken, maar zei in april dat de Nederlandse lancering 'alle verwachtingen heeft overtroffen'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ziggo en KPN gaan Formule 1-kanaal Viaplay langer doorgeven

Veel klachten

Over Viaplay werd de afgelopen maanden veel geklaagd. De kritiek richtte zich onder andere op de nieuwe commentatoren van de Formule 1-uitzendingen. Ook waren er meldingen over haperende streams en een lager dan verwachte beeldkwaliteit.

De Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) riepen daarna het Zweedse bedrijf op om ontevreden klachten een compensatie te bieden. Voor Formule 1-fans is er een alternatief voor Viaplay: F1 TV Pro. Deze streamingdienst van de organisatie achter de Formule 1 gebruikt sinds kort het Nederlandse commentaar van Viaplay.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Viaplay moet klanten compenseren voor slechte Formule 1-streams'

Luisteren en evalueren

"Het is natuurlijk geweldig hoeveel mensen een abonnement hebben genomen, doordat ze Max Verstappen in actie willen zien", zei Andrea Sahlgren, vice-president bij Viaplay, onlangs in een reactie. "We doen continu onderzoek naar de feedback van onze klanten en we luisteren naar alle reacties. We zijn nog maar een paar maanden bezig dus geef ons nog wat meer tijd, zodat we alles kunnen gaan evalueren."

Vanaf augustus hoopt Viaplay ook liefhebbers van Engels voetbal aan zich te binden. De streamingdienst zendt vanaf dan de wedstrijden van de Premier League, de Championship en de League Cup uit. Viaplay heeft sinds vorig jaar ook al de Nederlandse uitzendrechten van de Duitse Bundesliga.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Viaplay over aanhoudende klachten: 'Natuurlijk kan het altijd beter'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van