Elektrische stepjes en scooters

Verkoop lichte elektrische voertuigen in Nederland stagneert

16 juni 2022 00:01 Aangepast: 16 juni 2022 00:07
Beeld © Bright

Slechts 2 procent van de Nederlanders bezit een licht elektrisch voertuig, zoals een elektrische scooter of een e-step. De verkoop van deze voertuigen stagneert: weinig Nederlanders verwachten er komend jaar eentje te kopen.

In Nederland rijden nu 405.000 licht elektrische voertuigen (LEV's) rond. Dat zijn er 42.000 meer dan het jaar ervoor. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een onderzoek onder 3200 Nederlanders.

"De beperkte stijging kan te maken hebben met wettelijke beperkingen aan het gebruik van LEV's op de openbare weg. Dit kan de aanschaf van deze vervoermiddelen ontmoedigen", aldus Multiscope. Zo mogen de meeste elektrische stepjes in Nederland nog altijd niet legaal de openbare weg op.

Van Segway tot elektrisch skateboard

Onder de categorie LEV vallen elektrische stepjes, e-scooters, elektrische eenwielers, balanceerboards zonder stuur (hoverboards en skateboards) en personal transporters (zoals Segway). Het populairst zijn de elektrische scooter (30 procent, oftewel 126.000 stuks) en de elektrische step (29 procent, 117.000 exemplaren). Daarna volgt de personal transporter (26 procent). Veel minder in trek zijn de monowheel (9 procent) en het balanceerboard zonder stuur (7 procent).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Belangengroep elektrische stepjes: 'Nederland schendt EU-wet met extra eisen'

Weinig mensen willen er eentje kopen

Ongeveer 2 procent van de Nederlanders wil in het aankomende jaar een LEV kopen. De meeste interesse gaat daarbij uit naar een e-scooter (43 procent) en 20 procent wil een monowheel aanschaffen.

Op de langere termijn zijn de vooruitzichten beter. Drie op de tien Nederlanders wil niet binnen een jaar, maar wel op termijn een licht elektrisch voertuig kopen.

Omstreden nieuwe regels

De nieuwe Nederlandse regelgeving waardoor wellicht meer elektrische stepjes legaal de weg op mogen wordt pas in 2024 verwacht.

Op de voorgestelde regels klonk veel kritiek vanuit de branche. Volgens LEVA-EU, de belangenvereniging voor LEV-makers, zijn de Nederlandse regels in strijd met de Europese richtlijnen.

Nederland stelt extra eisen aan LEV's, zodat fabrikanten hun voertuigen moeten aanpassen speciaal voor de Nederlandse markt, terwijl ze al voldoen aan de Europese eisen. Ook wil Nederland dat LEV's worden gekeurd door de RDW, wat niet geldt voor reguliere e-bikes met een topsnelheid van 25 km/u.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Review: is dit de beste koop onder de elektrische stepjes?

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van