Ga naar de inhoud
Aanpassingen voor datingapps

ACM: Apple voldoet aan regels met nieuwe wijzigingen App Store

iPhone Beeld © Getty

De nieuwe wijzigingen die Apple voor Nederlandse datingapps in de App Store doorvoert zijn voldoende, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarmee voldoet Apple na maanden gesteggel en 50 miljoen euro aan dwangsommen aan de eisen op grond van de concurrentieregels.

De makers van apps als Tinder, Bumble, Happn en Lexa zijn momenteel verplicht betalingen te laten verwerken door Apple, waarbij ze tot 30 procent van de inkomsten moeten afdragen aan de iPhonemaker. De datingappmakers hopen met andere betaalsystemen goedkoper uit te zijn.

Kiezen

Apple kwam dit weekend met nieuwe aanpassingen, waardoor Nederlandse datingappmakers mogen kiezen of ze een alternatieve betaalmethode willen aanbieden in combinatie met de methode van Apple. Voorheen moesten appmakers een alternatieve betaalmethode kiezen of die van Apple. De externe betaalmethode mag werken via de app of via een link naar een externe website.

Verder heeft Apple de gebruikersinterface aangepast om de opties duidelijker te maken voor zowel ontwikkelaars als gebruikers. De criteria voor betaalverwerkingsproviders zijn ook aangepast. Bovendien gaat de voorgestelde 3 procent korting op de app-commissie ook gelden voor terugkerende abonnementen langer dan een jaar. Bij zulke langere abonnementen hanteert Apple al langer een commissie van 15 procent.

ACM nu wel tevreden

Met de nieuwe aanpassingen voldoet Apple volgens de ACM aan de eisen die het oplegde op grond van de concurrentieregels. "Apple voldoet nu wel aan de regels. Daarom hoeft de ACM geen nieuwe last onder dwangsom op te leggen", laat de instantie weten. De afgelopen maanden wees de ACM meermaals voorstellen door Apple af, omdat die onvoldoende waren.

Volgens ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep maakte Apple 'misbruik van zijn machtspositie tegenover datingapp-aanbieders'. "We zijn blij dat Apple uiteindelijk de voorwaarden heeft aangepast aan de Europese en Nederlandse concurrentieregels. Dat geeft app-aanbieders meer mogelijkheden om te concurreren. Daarvan gaan ook consumenten de voordelen plukken."

Toch
Lees ook
Toch dwangsom voor Apple om onredelijke voorwaarden datingappbouwers

'Niet in belang van privacy'

Apple doet de wijzigingen onder protest. Het bedrijf vindt sommige van de aanpassingen 'niet in het belang van de privacy of gegevensbeveiliging van onze gebruikers'. "Omdat Apple zich inzet voor constructieve samenwerking met toezichthouders, brengen we de aanvullende wijzigingen aan op verzoek van de ACM." Het bedrijf heeft beroep aangetekend.

Eerder kreeg Apple door de ACM in totaal 50 miljoen euro aan dwangsommen opgelegd. De bezwaarprocedure tegen de hele last loopt nog.

Apple
Lees ook:
Apple past voorwaarden datingapps in Nederland weer aan na boetes

Strijd om de App Store-regels

Over de regels van de appwinkels van zowel Apple als Google is de afgelopen jaren veel te doen. Fortnite-maker Epic startte over het App Store-beleid in 2020 een rechtszaak – die het verloor – en Spotify klaagde bij de Europese Commissie, met succes. Epic heeft ook tegen Google een soortgelijke rechtszaak lopen.