Ga naar de inhoud
Einde brandstofauto in zicht

Autobranche: EU-verbod brandstofauto in 2035 is voorbarig

Het Europees Parlement wil dat er in 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht. De auto-industrie betwijfelt of dat haalbaar is door alle onzekerheden waar de sector mee kampt, zoals tekorten aan grondstoffen en onvoldoende laadpunten.

De branchevereniging ACEA zet vraagtekens bij de EU-doelstelling om in 2035 brandstofauto's uit te faseren. Het Europees Parlement stemde woensdag voor een verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's in dat jaar.

De ACEA vindt dat plan te optimistisch vanwege de beperkte beschikbaarheid van materialen voor elektrische auto's, problemen in de leveringsketen en de te trage uitrol van laadinfrastructuur in veel EU-landen.

"Gezien de onzekerheid die we wereldwijd van dag tot dag ervaren, is langetermijnregelgeving die verder gaat dan dit decennium te voorbarig", zegt ACEA-voorzitter en BMW-topman Oliver Zipse. "In plaats daarvan is halverwege een transparante evaluatie nodig om de doelstellingen voor de periode na 2030 vast te stellen."

Onderzoek:
Lees ook:
Onderzoek: hoge prijs grootste drempel voor aanschaf elektrische auto

Tekort aan grondstoffen

Zipse betwijfelt of er de komende jaren wel genoeg grondstoffen beschikbaar zijn voor de productie van elektrische auto's. Veel van de benodigde grondstoffen voor bijvoorbeeld accu's moeten van buiten de EU komen. 

"De transformatie van de sector is afhankelijk van veel externe factoren die we niet volledig in handen hebben", aldus Zipse. Volgens de BMW-topman zal de autosector 'volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050'. 

Meerderheid
Lees ook:
Meerderheid Nederlanders: werkgever moet elektrische auto aanbieden

EU-lidstaten aan zet

Het was eerder deze week nog onzeker of het voorstel voor een verkoopverbod van nieuwe brandstofauto's in 2035 voldoende steun in het Europees Parlement zou krijgen. Vooral europarlementariërs uit Duitsland toonden zich gevoelig voor de zorgen van autofabrikanten. Maar uiteindelijk bleek er toch een meerderheid voor het voorstel.

Nu het Europees Parlement een standpunt heeft ingenomen, beginnen de onderhandelingen met de EU-landen. Pas als ook die instemmen, kunnen de voorstellen van kracht worden.

Grote
Lees ook:
Grote toename aantal laadpunten elektrische auto's in Nederland

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van