Internetcensuur

Nederlanders stappen naar EU-hof om blokkade Russische staatsmedia

23 mei 2022 19:01 Aangepast: 23 mei 2022 20:00
Beeld © Getty/Corbis

Nederlandse bedrijven en organisaties stappen naar het Europese Hof van Justitie uit protest tegen de internetblokkade van Russische staatsmedia in de Europese Unie. Ze vinden dat de mensenrechten 'niet naar behoren zijn afgewogen' bij het besluit tot censuur.

De Nederlandse internetbedrijven BIT, A2B Internet en Freedom Internet willen met de rechtszaak een oordeel van de Europese rechter over de EU-brede blokkade van de Russische staatskanalen RT en Sputnik. De burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), het Persvrijheidsfonds en de bedrijven Open Fiber, Mijndomein en Voys ondersteunen de rechtszaak.

Nederlandse internetproviders moesten in maart de websites blokkeren van de Russische staatsmedia RT en Sputnik. Ze gaven daarmee gehoor aan de sancties tegen Rusland die de Europese Unie had ingesteld.

'Desinformatie niet bestrijden met censuur'

Het besluit de Russische zenders te blokkeren gaat volgens de Nederlandse organisaties 'in tegen de informatievrijheid, dat een fundament is van onze democratie'. "Er is in alle haast gekozen om over te gaan tot onmiddellijke censuur, zonder dat daar een onafhankelijke en zorgvuldige toetsing aan vooraf is gegaan. Dit roept vragen op over onze rechtsstaat en waar we als samenleving voor staan", stelt de coalitie.

"Desinformatie dient in een rechtsstaat niet bestreden te worden met censuur", zegt NVJ-secretaris Thomas Bruning. "De beslissing om informatie ontoegankelijk te maken hoort niet in handen te zijn van onze regeringsleiders, maar in die van onafhankelijke rechters", vindt Rejo Zenger van Bits of Freedom. 

De organisaties benadrukken dat ze de inhoud van de geblokkeerde Russische kanalen niet verdedigen. "De coalitie is ervan overtuigd dat de geblokkeerde Russische kanalen partijdig zijn." Grote providers als KPN en Ziggo doen niet mee aan de rechtszaak. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Providers blokkeren Russische staatsmedia RT en Sputnik

'Instrumenten van het Kremlin'

De Europese Commissie verbood de toegang in de EU tot RT en Sputnik, omdat het 'instrumenten van het Kremlin' zijn om Russische propaganda over de oorlog tegen Oekraïne te verspreiden. De sancties gelden voor transmissie en distributie via satelliet, kabel, onlinevideokanalen en zowel nieuwe als bestaande apps. De sancties duren volgens Brussel 'tot de Russische agressie stopt'.  

Het is niet de eerste keer dat alle Nederlandse providers verplicht worden om bepaalde websites voor hun klanten te blokkeren. Dat gebeurt al langer met illegale downloadsites, zoals The Pirate Bay.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

YouTube verwijdert 9000 kanalen en ruim 70.000 video's rond oorlog in Oekraïne

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore