Elektrisch rijden

Verkoop elektrische auto's hard gegroeid: 'Tekort grondstoffen dreigt'

23 mei 2022 12:41 Aangepast: 23 mei 2022 13:37

De verkoop van elektrische auto's blijft sterk toenemen. Dat komt volgens het energieagentschap IEA zowel door een groter aanbod aan stekkerauto's als door aankoopsubsidies. Maar het IEA waarschuwt ook dat de groei door leveringsproblemen en dure grondstoffen mogelijk niet is vol te houden.

De verkoop van elektrische auto's, zowel volledig elektrisch aangedreven modellen als plug-in hybrides, verdubbelde in 2021 tot een recordaantal van 6,6 miljoen voertuigen. Dit jaar nemen de verkopen nog verder toe, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van IEA

In het eerste kwartaal van dit jaar werden wereldwijd twee miljoen elektrische auto's verkocht. Dat betekent een stijging met driekwart ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal elektrische auto's op de wegen in de wereld bedroeg eind 2021 ongeveer 16,5 miljoen, het drievoudige van het aantal in 2018.

In China is de verkoop van elektrische auto's vorig jaar bijna verdrievoudigd tot 3,3 miljoen, goed voor ongeveer de helft van het wereldwijde totaal. Ook in Europa groeide de verkoop sterk met een plus van 65 procent tot 2,3 miljoen. In de Verenigde Staten gaat het om een verdubbeling.

Zorgen over grondstoffen

IEA waarschuwt dat er "grote inspanningen" nodig zijn om de groei vast te houden. Verstoringen van de toeleveringsketen door de oorlog in Oekraïne en door de aanhoudende coronamaatregelen in sommige delen van China kunnen problemen veroorzaken. 

Ook de snel stijgende prijzen voor een aantal essentiële grondstoffen voor de batterijproductie zijn een punt van zorg. Door de grote vraag dreigen er tekorten aan sommige grondstoffen, zoals lithium. Het IEA zegt dat er daarom 'op korte termijn extra investeringen in mijnbouw' nodig zijn.

Om in 2023 genoeg aanbod van lithium te hebben, zijn er volgens het agentschap 50 nieuwe mijnen van gemiddelde grootte nodig. "De huidige voorkeur van consumenten voor grote automodellen zoals SUV's, die goed zijn voor de helft van alle elektrische modellen die wereldwijd beschikbaar zijn en grotere batterijen nodig hebben, oefent extra druk uit."

Volgens het agentschap moet er ook meer werk worden gemaakt van recycling van accu's en van alternatieve accutechnieken die geen nikkel of kobalt gebruiken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurtest Hyundai Kona: 'meeste elektrische auto per euro'

Subsidies en laadpalen

Overheden gaven volgens het IEA vorig jaar bij elkaar zo'n 28 miljard euro uit aan subsidies en andere maatregelen om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren. Dat was twee keer meer dan een jaar eerder.

Op de langere termijn moet er volgens het IEA ook meer gedaan worden op het gebied van laadinfrastructuur. Het aantal laadpalen is volgens het rapport nog niet toereikend om te voldoen aan de verwachte groei van de verkoop van elektrische auto's. In Europa heeft de autobranche ook al meermaals gewaarschuwd dat er veel meer laadpunten bij moeten komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurtest Mercedes-Benz EQB: elektrische zevenzitter

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van