Sociale media

Strengere regels voor populaire influencers gaan 1 juli in

17 mei 2022 12:17 Aangepast: 17 mei 2022 13:29
Beeld © Getty

Nederlandse vloggers en influencers met veel volgers op bijvoorbeeld YouTube, Instagram en TikTok moeten vanaf 1 juli duidelijk maken als ze tegen betaling producten laten zien.

Populaire influencers in Nederland vallen vanaf 1 juli onder de Mediawet en moeten zich houden aan strengere regels rond reclame, meldt het Commissariaat voor de Media. 

Zo mogen videomakers in gesponsorde video's gericht aan kinderen geen speelgoed meer uitgebreid aanprijzen. Reclame voor medische producten is verboden en video's over nieuws of politieke informatie mogen nooit gesponsord zijn.  

Als videomakers ergens voor betaald krijgen, is er sprake van reclame of productplaatsing. Influencers die gesponsord worden, bijvoorbeeld doordat ze kleding of apparatuur krijgen zonder dat ze die aanprijzen, moeten dit ook melden.

Verder is productplaatsing verboden in video's over nieuws, consumentenzaken, godsdienst en geestelijke zaken en in video's bedoeld voor kinderen jonger dan twaalf jaar.

Vanaf 500.000 volgers

De nieuwe regels gaan gelden voor alle videomakers met meer dan een half miljoen volgers. Dat zou gaan om enkele honderden videomakers. Zij moeten zich registreren bij het Commissariaat en op hun account informatie vermelden over hun bedrijf.

Ook moeten ze zich aansluiten bij de Nederlandse Reclame Code en sommige influencers zijn ook verplicht zich aan te sluiten bij het NICAM, dat de Kijkwijzer vaststelt.

De regels gaan volgens het Commissariaat later ook voor influencers met minder dan 500.000 volgers gelden. "Na verloop van tijd komen meer video-uploaders onder toezicht te staan. Het toezicht op deze regels wordt stapsgewijs ingevoerd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Influencers stoppen met nepvolgers na waarschuwing ACM

'Jonge kijkers beschermen'

"Ook online is het belangrijk de kijker te beschermen. Dat geldt zeker voor jongere kijkers. Als toezichthouder hebben we nu bepaald op wie ons toezicht zich in eerste instantie richt en welke regels onze prioriteit hebben", zegt Peter Eijsvoogel, commissaris bij het Commissariaat voor de Media. 

Dat de regels strenger worden is het gevolg van de nieuwe Mediawet die in 2020 werd aangenomen. Alle EU-lidstaten moeten hun mediaregels verder aanscherpen, zodat ook online content onder het toezicht valt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reclames influencers aan banden: 'Iedereen doet nu maar wat'

Reclamebranche: 'Eindelijk duidelijkheid'

Reclamebranchevereniging DDMA zegt blij te zijn dat er 'eindelijk duidelijkheid is' voor influencers, reclamebureaus en adverteerders. "Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld", zegt Naomi van der Louw, jurist bij DDMA.

"De regels geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan", vindt DDMA-commissielid Joost Bouhof, bekend van onder meer het YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen, dat met ruim 550.000 volgers onder de nieuwe regels valt.

Enkele van de nieuwe regels:

- Zorg dat reclame herkenbaar is. Sluikreclame is verboden.

- Gebruik geen subliminale technieken in je video.

- Reclame voor medische handelingen is verboden.

- Vermeld aan het begin of einde van de video dat en door wie de video is gesponsord.

- Specifieke aanprijzingen die aansporen tot het kopen of huren van producten of afnemen van diensten van sponsors zijn verboden.

Bron: Commissariaat voor de Media

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Onderzoek: YouTubers zorgen voor 7700 extra banen in Nederland

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van