Gelekt document

'Facebook heeft geen idee wat het met zijn data doet'

26 april 2022 20:53 Aangepast: 27 april 2022 11:17

Facebook moet sinds kort aan allerlei datawetten voldoen, maar het bedrijf heeft 'geen idee' wat er eigenlijk met zijn data gebeurt. Dat staat in een gelekt document dat in handen is van Motherboard.

"We hebben niet voldoende controle en kunnen niet goed genoeg uitleggen hoe onze systemen informatie gebruiken", staat in het document dat Motherboard online heeft gezet. "Daarom kunnen we moeilijk beleidsveranderingen doorvoeren of beloften maken over hoe we data niet zullen gebruiken." 

Facebook zou verrast zijn geweest door wetswijzigingen in de Europese Unie en India vorig jaar. Deze wetten dwingen sociale media onder andere om een goede reden op te geven voor het verwerken van persoonlijke gegevens van gebruikers. Dergelijke data wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het verspreiden van advertenties die bij de gebruiker aansluiten.

Dat blijkt een probleem voor Facebook, omdat het verschillende datastromen niet goed uit elkaar houdt. "Zie het als een flesje inkt met een mix van data, dat je uitgiet over een meer", aldus het document. "Hoe stop je die inkt weer terug? En hoe organiseer je die inkt zodat alleen de juiste onderdelen naar bepaalde delen van het meer vloeien?"

Miniatuurvoorbeeld
Meta

Moederbedrijf Facebook aangeklaagd om nepadvertenties

Ook oplossingen

Het document zou afkomstig zijn van het team dat verantwoordelijk is voor het bouwen van de advertentiesystemen van Facebook, en werd vorig jaar geschreven. Naast het signaleren van problemen worden er in het document ook oplossingen aan gedragen, zoals een uitgekleed advertentieprogramma onder de naam 'Basic Ads'. Basic Ads is nog niet in gebruik.

In een statement aan Motherboard zegt Facebook dat het document "niet onze uitgebreide processen en controles toont die we gebruiken om te voldoen aan privacywetgeving". De gelekte informatie zou slechts "de technische oplossingen reflecteren die we gebruiken om ons huidige beleid uit te bouwen en zo aan onze verantwoordelijkheden te voldoen".

Privacywetgeving

De Europese privacywet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) werd in 2018 aangenomen. Deze wet verplicht bedrijven om goede redenen aan te voeren waarom ze gebruik mogen maken van persoonlijke gegevens. Bij advertenties beroepen bedrijven zich vaak op de toestemmingsgrondslag, wat inhoudt dat iemand vooraf akkoord moet geven dat zijn data gebruikt mag worden.

Bovendien zijn de verschillende Europese instanties het inmiddels eens over de Digital Services Act (DSA), een pakket wetten die sociale mediaplatformen verder moeten reguleren. In de DSA staan onder andere een aantal regels over welke persoonlijke gegevens techbedrijven mogen gebruiken voor het gericht aanbieden van advertenties.

De komst van deze en andere privacywetten komt deels voort uit aanhoudende privacyschandalen bij Facebook en andere internetbedrijven. Zo bleek in 2017 dat een Amerikaans bedrijf, Cambridge Analytica, via een Facebook-quiz persoonlijke gegevens van gebruikers en hun vrienden kon verzamelen en die gebruikte voor politieke doeleinden.  

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van