Bright Duurtest Week 1

Duurtest Nissan Leaf: een relatief koopje?

21 april 2022 17:33 Aangepast: 22 april 2022 19:04

De Bright Duurtest begon met de originele Nissan Leaf. Bijna twaalf jaar later rijden we uit pure nostalgie een maand de meest recente Leaf. Vandaag de introductie.

Sinds 2010 doen we bij Bright de Duurtest. Een maand lang rijden we een auto om te checken waar je blij van wordt en wat gaat irriteren. Dat begon met de Nissan Leaf: de eerste elektrische middenklasser.

Ondanks de relatief kleine accu van 24 kWh en een rijbereik van in de winter een kilometer of 80 was de eerste Leaf al snel geliefd in ons huishouden. Hij was stil, rap, ruim en comfortabel. Elke ochtend stond hij volgeladen en voorverwarmd op de oprit en zelden liepen we tegen de beperkingen van het bereik aan. Deels omdat je er op ingesteld raakt en deels omdat ik zelden meer dan 70 kilometer enkele reis rijd.

Na de 24 kWh Leaf kwam er een update met een 30 kWh-accu en daarna een helemaal nieuwe Leaf met een 40 kWh-accu en later zelfs eentje met een 62 kWh-accu. We hebben ze allemaal getest en stuk voor stuk waren ze bewijs dat elektrisch rijden een stuk prettiger is dan met een benzinemotor.

Hete accu bij snelladen

De hele ervaring is aangenaam, op één detail na: de achilleshiel van de Leaf is het snelladen. Omdat de accu niet actief gekoeld wordt, zorgt snelladen voor een hete accu. De oplossing: minder snel laden. Met een 40 kWh-accu zagen we de snelheden droppen van 38 kW naar 28 kW bij de tweede laadbeurt en nog lager bij de derde.

De Leaf diskwalificeert zichzelf daarmee als vakantieauto voor lange afstanden. In Nederland loop je zelden tegen die beperking aan, maar ik zou in een Leaf niet naar Zuid-Frankrijk willen. Met een Hyundai Kona Electric wil ik dat wel.

Tweedehands koopje?

Waarom rijden we dan nu weer in de Nissan Leaf voor onze duurtest? Omdat de Leaf een relatief koopje is. Duik je de prijslijsten in, dan lijkt het verschil met de concurrentie niet zo groot, maar stap je bij een dealer binnen, dan liggen er vaak fikse kortingen. Ik heb 10.000 euro korting gezien op een demomodel.

Bovendien zal voor veel mensen de Leaf een goede tweedehands auto kunnen zijn. Voor het 40 kWh-model kun je onder de 20.000 euro terecht en daar gaat dan nog 2000 euro subsidie vanaf. Voor die prijs vind je geen ander elektrisch model met zoveel ruimte en comfort.

Heb je vragen over het leven met de Leaf? Stel ze bij onze tweet of onze Facebookpost.

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook:

Zoveel goedkoper is elektrisch rijden

Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van