Strijd tussen streamingdiensten

Netflix verliest voor het eerst sinds 2011 abonnees: beurskoers crasht

20 april 2022 01:23 Aangepast: 20 april 2022 17:51

Netflix had aan het einde van het eerste kwartaal 200.000 betalende gebruikers minder dan drie maanden eerder. Dat is de eerste neergang in abonnees sinds 2011. Na het nieuws ging Netflix op de beurs hard onderuit.

Terwijl Netflix een groei van 2,5 miljoen abonnees had verwacht raakte het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees kwijt. Ook verwacht Netflix in het lopende kwartaal nog eens twee miljoen betalende klanten te verliezen. De videodienst heeft nu 221,6 miljoen abonnees.

Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers daalde de beurskoers van Netflix met 26 procent.

Netflix geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen twee jaar vertekend waren. Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan online-vermaak. Ook de toegenomen inflatie speelt een rol als een factor waardoor sommige mensen hun uitgaven tegen het licht gaan houden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Netflix gaat delen wachtwoorden aanpakken en advertenties testen

HBO Max

Volgens het bedrijf is bovendien de concurrentie van andere streamingdiensten toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder andere Disney+, Amazon Prime Video en HBO Max in steeds meer markten van start. In Europa heeft Netflix ook concurrentie van nieuwkomer Viaplay.

Zowel HBO Max als Viaplay wisten in Nederland de afgelopen weken veel mensen te bereiken, waardoor volgens marktonderzoeker GfK het marktaandeel van Netflix in ons land is gedaald. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gouden tijden voorbij voor Netflix? Het roer gaat om

Wachtwoorden delen

Bovendien is het delen van inloggegevens een probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo'n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen. Dat aantal komt bovenop de circa 222 miljoen betalende huishoudens.

Netflix wil die meekijkende huishoudens ook aanspreken. In Latijns-Amerika heeft de dienst al geëxperimenteerd met een abonnement voor meerdere huishoudens. Netflix zoekt daarmee naar manieren om geld te verdienen aan mensen die nu gratis kijken via gedeelde accounts. 

Ook overweegt het bedrijf een goedkoper abonnement met advertenties.

Verder moeten de bestaande gebruikers door betere suggesties en veel nieuwe series en films overgehaald worden om langer lid te blijven. Onlangs introduceerde Netflix al een nieuw beoordelingssysteem met naast een duimpje omlaag en een duimpje omhoog ook twee duimpjes omhoog kan worden gegeven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Opmars HBO Max in Nederland zet Netflix onder druk'

Bridgerton

In het afgelopen jaar waren de series Bridgerton en Inventing Anna grote hits. Ook de documentairefilm Tinder Swindler en de film The Adam Project scoorden goed.

In de komende periode komt er onder meer een nieuw seizoen van de hitserie Stranger Things uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Viaplay: 'Meer Nederlanders gaan tv-pakket opzeggen en alleen streamen'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van