Ga naar de inhoud
Sociale mediastrijd

'Meta nam consultancybureau in arm om TikTok zwart te maken'

Beeld © Getty

Meta, het moederbedrijf van Facebook, zou een consultingbedrijf in de arm hebben genomen om concurrent TikTok zwart te maken.

Lobbybedrijf Targeted Victory zou in opdracht van Meta opiniestukken hebben gestuurd naar regionale nieuwsmedia en verhalen over kwalijke TikTok-trends hebben verspreid, schrijft The Washington Post. Zo zou Targeted Victory nieuwsmedia hebben benaderd over een gevaarlijke uitdaging die tieners zouden uitvoeren op TikTok, 'devious licks'. Uit onderzoek van de podcast Gimlet bleek echter dat deze uitdaging vermoedelijk op Facebook is begonnen.

Het zou gaan om een campagne rond "de boodschap dat men het nu misschien op Meta gemunt heeft, maar dat TikTok de echte bedreiging is", schrijft een topman van Targeted Victory in een e-mail in handen van The Washington Post. TikTok, dat eigendom is van de Chinese ontwikkelaar Bytedance, zou vooral ook een gevaar zijn omdat de app geen Amerikaans bezit is.

Ook moesten slechte verhalen over de muziekapp de aanhoudende kritiek op Meta verdringen. Meta lag de afgelopen jaren onder vuur omdat zijn app Instagram slecht zou zijn voor de psychische gezondheid van tieners, en om de rol van Facebook in het publieke debat. Oprichter Mark Zuckerberg van Meta en het hoofd van Instagram, Adam Mosseri, moesten al voor de Amerikaanse senaat verschijnen om uitleg te geven over hun apps.

Instagram-baas
Adam Mosseri
Instagram-baas moet voor het eerst op matje senaat VS komen

'Van dansjes naar dreiging'

Targeted Victory zou onder andere op zoek zijn geweest naar lokale journalisten die de anti-TikTok-boodschap zouden willen verspreiden. "Onze droom is dat we koppen zien als 'Van dansjes naar dreiging: hoe TikTok de meest gevaarlijke sociale mediaruimte voor kinderen werd'", schreef een werknemer.

Het bedrijf hield een collectie bij van verhalen over TikTok die werknemers moesten gebruiken om het bedrijf in het hele land zwart te maken. Op deze manier hoopte Targeted Victory om politici zover te krijgen dat ze actie ondernamen tegen de app.

In een reactie aan de Post zegt Meta dat het simpelweg vindt dat "alle platformen het toezicht verdienen dat bij hun formaat hoort". Targeted Victory gaf alleen aan "trots te zijn op het geleverde werk". 

Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter