Elektrische fietsen

E-bikes nu populairder in Nederland dan gewone fietsen

10 maart 2022 08:19 Aangepast: 10 maart 2022 08:49
Een e-bike van VanMoof Beeld © Bright

Voor het eerst zijn vorig jaar in Nederland meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan 'gewone' fietsen. Van de nieuw verkochte fietsen in 2021 was 52 procent een e-bike, wat een jaar eerder nog zo'n 2 procent lager lag.

De e-bike is intussen goed voor meer dan 76 procent van de totale omzet uit fietsverkoop, melden RAI Vereniging en BOVAG. Wel daalde de totale fietsverkoop door leveringsproblemen flink, zeggen de organisaties. Nieuwe fietsen werden in 2021 bijna 16 procent minder verkocht dan een jaar eerder. Dat is volgens het onderzoek nog steeds het op een na beste jaar ooit.

"In de loop van 2020 werd al duidelijk dat de coronapandemie zorgde voor een grote vraag naar fietsen in binnen- en buitenland, terwijl de wereldwijde maatregelen juist zorgden voor fikse verstoringen in de leveringsketen. Ook in 2021 en dit jaar spelen toeleveringsproblemen de sector parten", aldus de verenigingen. Ook de markt voor elektrische fietsen kromp, met ruim 12 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Meer Nederlanders kopen e-bike vanwege woon-werkverkeer'

Gemiddelde e-bike kost 2400 euro

De schade aan de omzet bleef enigszins beperkt, omdat winkels hun fietsen voor een hogere prijs verkochten. Er moest gemiddeld ruim 1600 euro worden betaald voor een nieuwe fiets, ruim 8 procent meer dan een jaar eerder. Een elektrische fiets kostte net geen 2400 euro gemiddeld, een stijging van ruim 6 procent op jaarbasis.

Het verlies bij de verkoop van nieuwe fietsen werd niet goedgemaakt op de tweedehandsmarkt. Daar was de daling wat aantal verkopen betreft ruim 6 procent, tot iets meer dan 400.000. Nieuwe fietsen waren vorig jaar ruim twee keer zo populair. Daarvan kochten Nederlanders er ruim 900.000. De gemiddelde verkoopprijs van een tweedehands fiets was 441 euro, bijna 5 procent meer dan een jaar eerder. Tweedehands e-bikes werden voor gemiddeld 930 euro verkocht.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Veel animo voor snellere e-bike VanMoof: 'Alternatief voor de auto'

Stadsfietsen

Uit een ander recent onderzoek bleek dat de meeste Nederlandse e-bikes elektrische stadsfietsen zijn, die driekwart van de markt vormen, gevolgd door hybride fietsen, goed voor een aandeel van 17 procent.

Op grote afstand volgen de speed pedelecs, dat zijn e-bikes die 45 km/u mogen, met een marktaandeel van 2 procent. Ook elektrische bakfietsen en e-mountainbikes hebben beide 2 procent aandeel. Elektrische vouwfietsen en driewielers vormen slechts 1 procent van de markt. 

Woon-werkverkeer

Volgens onderzoeksbureau Multiscope wordt vier procent van de Nederlandse e-bikes geleased via de werkgever, het eigen bedrijf of via private lease. Daarmee zijn er zo'n 200.000 lease e-bikes in Nederland. Dat aantal groeit snel, want in 2020 werd nog maar 2 procent van de e-bikes geleased. 

Onlangs bleek uit een onderzoek door GfK dat Nederlanders vorig jaar vaker een e-bike kochten voor woon-werkverkeer, al blijft recreatief gebruik de belangrijkste reden voor de aanschaf.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van