Bright Duurtest

Getest: is de BMW iX de nieuwe kampioen elektrisch rijden?

06 maart 2022 17:45 Aangepast: 07 maart 2022 08:21

Bright-autotester Rutger reed drie weken in de BMW iX: een enorme volledig elektrische SUV. De auto wordt weer ingeleverd: tijd voor de conclusies.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Er zijn mensen die beweren dat er geen slechte auto’s meer gemaakt worden. Letterlijk genomen is dat niet waar: maar als je in de geest van die opmerking een beetje meebeweegt, dan kun je stellen dat er in Europa geen écht slechte auto’s meer op de markt komen. Regelgeving heeft ervoor gezorgd dat elke auto die op de markt mag komen voldoet aan strenge veiligheidseisen en dat consumenten rechten hebben als een auto niet voldoet.

Dat wil niet zeggen dat er geen enorme verschillen meer bestaan tussen auto’s onderling. Met name op het gebied van ontwerp, afwerking en duurzaamheid. Maar de afgelopen jaren is het infotainmentsysteem steeds belangrijker geworden voor de beleving van een auto. Ooit had je een autoradio en kon je kiezen uit 0, 2 of 4 speakers. Nu wordt het grootste gedeelte van het dashboard in beslag genomen door een scherm waar je navigatie, audio, instellingen en meer mee kunt regelen.

Vol trots kondigde BMW dan ook aan dat de nieuwe iX ook de laatste versie van hun iDrive aan boord had. "Met de iX doet ook Operating System 8 zijn intrede, nog nooit zat er zoveel rekenkracht in een BMW. Het nieuwste besturingssysteem betekent de volgende grote stap in digitalisatie: steeds meer softwareupdates over-the-air en ‘functions on demand’." Ook als ik die zin drie keer lees weet ik nog niet wat het me concreet oplevert.

Na drie weken in de iX heb ik eigenlijk nog steeds geen heel scherp beeld. Dat heeft twee redenen: een storing zorgde er voor dat een aantal zaken niet lekker werkten. De stembesturing reageerde helemaal niet en sommige online diensten werkten sporadisch. Dat wordt allemaal opgelost in de loop van deze maand, maar ik weet dus nog steeds niet hoe goed dat nieuwe infotainmentsysteem werkt.

Tot ziens, BMW iX! Tot ziens, BMW iX!

Daarnaast leek het er sterk op dat die over-the-air updates die eraan komen geen overbodige luxe zijn. Behalve de spelfoutjes zo links en rechts in de Nederlandse vertaling zat er ook onhandige implementatie tussen. Als ik een podcast aan het luisteren ben via de native Spotify-app, dan wil ik vanuit het homescherm gewoon 15 seconden vooruit kunnen spoelen met één klik. Dat kan niet. Zelfs vanuit het mediascherm is het nog twee keer klikken. Dat zijn de basics van user interface, lijkt mij.

Is de BMW iX daarmee nu een slechte auto? Nee, het is een heel luxe, ruime, aangename auto met een teleurstellend infotainmentsysteem met heel veel potentie om goed te worden. Of dat gaat gebeuren, is afwachten. We hopen later dit jaar een andere elektrische BMW met het systeem te mogen testen na een update. Voor nu blijft het voor de potentiële koper een beetje een gok hoeveel beter het systeem wordt de komende maanden.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van