Delft Hyperloop

Studententeam TU Delft toont nieuw ontwerp hyperloop

23 februari 2022 20:16
Beeld © Delft Hyperloop

Studenten van de TU Delft hebben vanavond een nieuw ontwerp van een hyperloop onthuld. Het prototype van het voertuig moet in juni klaar zijn.

Een hyperloop is een transportsysteem waarbij een capsule in een bijna-vacuümbuis door magneten wordt voortbewogen. Doordat er in de buis geen of weinig luchtweerstand is, zouden de voertuigen enorm hoge snelheden kunnen halen. Delft Hyperloop, een team studenten van de TU Delft, presenteerde vanavond een nieuwe visie op het hyperloop-concept.

"Wat heel speciaal is aan ons concept, is dat het aan de baan zal hangen, in tegenstelling tot een normale trein die op een baan ligt", zegt Gijs Roodenburg, woordvoerder van Delft Hyperloop. Daarbij zegt Roodenburg dat de hyperloop de baan zelf niet zal raken, maar eronder zal zweven. "Daarbij maken we gebruik van magnetische levitatie."

Een hangend ontwerp voor een hyperloop is een primeur voor een studententeam. "Er zijn wel bedrijven die al bezig zijn met dat soort ontwikkelingen," voegt Roodenburg er aan toe. Het ontwerp zou ervoor moeten zorgen dat van baan wisselen een stuk makkelijker moet worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

EU pompt 15 miljoen euro in Hardt Hyperloop

Deze zomer tentoongesteld

Nu de ontwerpfase is afgelopen kan het team beginnen aan het echte werk. Het prototype moet in juni klaar zijn. "Daarna doen we mee aan een wedstrijd, de European Hyperloop Week. Dat is een tentoonstelling waarin 34 studententeams vanuit de hele wereld hun concept komen tonen."

Een kanttekening is wel dat de prototypes die tijdens de European Hyperloop Week worden tentoongesteld nog geen mensen kunnen vervoeren. "De tentoonstelling dient puur om te laten zien welke technologie mogelijk is. Daarbij willen we ervoor zorgen dat de innovatie wordt gestimuleerd," zegt Roodenburg. 

Het prototype zal om die reden een schaalmodel van zo’n twee meter lang zijn. Als alles goed gaat, zal het op een baan van 70 meter lang zo’n 70 kilometer per uur halen. 

Het doel van de studenten is dat de technologie die zij voorstellen wordt gebruikt in toekomstige hyperloop-projecten. "Alles wat wordt gepresenteerd door deze teams wordt hopelijk opgepakt door bedrijven die er mee bezig zijn. Het is een soort hyperloop-community. Maar het is niet zo dat wij zelf iets verkopen aan die bedrijven. Wij zijn een non-profit organisatie en doen dit niet voor winst. We spelen enkel de resultaten van onze tests en onderzoeken door." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wereldrecord TU Delft met waterstofauto

Transport van de toekomst

Het doel van Delft Hyperloop en andere teams die de technologie ontwikkelen, is om een nieuwe vorm van vervoer te ontwerpen. Het concept werd voor het eerst in 2012 gepresenteerd door Elon Musk, waarna het een eigen leven is gaan leiden. Intussen zijn talloze bedrijven en universiteiten rond de wereld bezig met de ontwikkeling van de technologie.

Een van de grootste spelers, Virgin Hyperloop, zei deze week nog zich voortaan alleen te richten op vrachtvervoer. Het bedrijf was tot nu toe de enige die een hyperloop met mensen erin had getest.

De hyperloop kan volgens voorstanders sneller, milieuvriendelijker, handiger en efficiënter worden dan bestaande vervoersmiddelen. Volgens critici is dat echter een utopische visie. Zij wijzen op de gevaren en uitdagingen van een transportmiddel dat in een vacuüm werkt.

Die uitdagingen houden het team van de TU Delft niet tegen. Roodenburg: "Tot nu toe hebben we nog geen problemen ondervonden. Als er tijdens de productiefase toch problemen ontstaan zullen we die wel oplossen." Hij is blij met de vooruitgang van het team. "Iedereen werkt ontzettend hard en we hebben er al veel uren in gestopt. Het is heel mooi om te zien dat zo’n model de wijde wereld ingaat."

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van