De strijd om de App Store

ACM: nieuwe voorwaarden van Apple nog altijd 'onredelijk'

14 februari 2022 16:57 Aangepast: 14 februari 2022 18:25
Beeld © Getty

De aanpassingen die Apple heeft gedaan voor betaalsystemen voor Nederlandse datingapps gaan nog steeds niet ver genoeg en zijn onredelijk. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De dwangsom voor Apple is inmiddels opgelopen tot 20 miljoen euro.

De ACM heeft vandaag opnieuw gereageerd in het over-en-weer met Apple. De ACM oordeelde eind vorig jaar dat Apple onredelijke eisen stelt aan makers van datingapps. Die mogen alleen het betaalsysteem van Apple gebruiken, net als alle andere appmakers met digitale aankopen. Apple vraagt 15 tot 30 procent van de inkomsten als commissie. Die situatie is volgens de ACM onredelijk.

Tot Apple de situatie oplost, legt de ACM het bedrijf een dwangsom van 5 miljoen euro per week op, tot een maximum van 50 miljoen euro. De teller staat nu op 20 miljoen euro, en de ACM is nog steeds niet tevreden over de stappen van Apple. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apple: eigen betaalmethode in App Store mag, alsnog hoge commissie

'Voorwaarden leveren appmakers extra kosten op'

Apple kondigde begin februari aanpassingen aan speciaal voor datingapps in Nederland. Zulke apps kunnen voortaan externe betaalmethoden toestaan, maar betalen dan nog altijd commissie aan Apple: 27 in plaats van 30 procent. Wel moeten zulke apps kiezen: óf externe betaalmethoden, óf het systeem van Apple. Bovendien blijkt volgens de ACM dat de externe betaalmethode niet kan worden aangepast in een bestaande app.

Appmakers die dus een externe betaalmethode willen gebruiken, moeten daarvoor een volledig nieuwe versie van hun app maken. Een onredelijke voorwaarde, stelt de ACM en daarmee strijdig met de gestelde eisen. "Datingapp-aanbieders die kiezen voor een alternatief betalingssysteem worden zo gedwongen extra kosten te maken", schrijf de ACM. "En consumenten die nu gebruik maken van de app moeten overstappen naar de nieuwe app voordat ze gebruik kunnen maken van de alternatieve betalingsmethode. Het zal appaanbieders veel tijd en inspanning kosten om consumenten hierover goed voor te lichten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Toch dwangsom voor Apple om onredelijke voorwaarden datingappbouwers

Appmakers al jaren kwaad op Apple

De ACM legt Apple bij het uitblijven van een volledige oplossing opnieuw en dwangsom van 5 miljoen euro op, voor een totaal van inmiddels 20 miljoen euro. Die stap volgt na wat eerste stappen van Apple in januari, waarna de ACM ook al oordeelde dat de toen geboden aanpassingen onvoldoende waren.

In bredere zin zijn veel appmakers al jaren ontevreden met sommige regels van de appwinkels van Apple en Google. De ontwikkelaars kunnen in die winkels geen eigen betaalmethoden gebruiken en zijn gedwongen commissie af te dragen. Ondertussen hebben consumenten geen keus uit welke winkel zij kiezen: op iPhones is er alleen de App Store. Bright heeft Apple om een reactie gevraagd.

Rechtszaak Alexander Klöpping

Zowel de VS als de Europese Commissie doen nu onderzoek naar de situatie. Ondernemer Alexander Klöpping besloot dat niet af te wachten en de gang naar de rechter te zoeken. Met een collectieve rechtszaak wil Klöpping de meerkosten die consumenten voor en in apps hebben betaald verhalen op Apple en Google: een claim van 1 miljard euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Alexander Klöpping wil miljard van Apple en Google om te dure appstores

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van