Ga naar de inhoud
'Google komt er steeds mee weg'

Media dienen klacht tegen Google in om vervalsen concurrentie

Europese nieuwsmedia hebben een klacht tegen Google ingediend bij de Europese Commissie omdat de techreus de concurrentie op het gebied van online-reclames zou belemmeren. "Dit kan zo niet doorgaan."

Branchevereniging European Publishers Council (EPC) vindt dat de Europese mededingingswaakhond maatregelen moet nemen om de marktmacht van Google te breken. Bij de EPC zijn onder andere uitgevers als DPG Media, Sanoma en Mediahuis aangesloten. 

De uitgevers zeggen dat Google sinds de overname van het bedrijf DoubleClick in 2008 via allerlei illegale zaken de concurrentie op het gebied van online-advertenties grotendeels heeft uitgeschakeld. Inmiddels treedt Google op als vertegenwoordiger van zowel de koper als de verkoper van reclameruimte en vormt het bedrijf ook het veilinghuis dat er tussenin zit.

Die positie zorgt ervoor dat alleen Google inzicht heeft in vraag, aanbod en prijzen en daarbij de eigen belangen als eerste bedient. Mediabedrijven zijn intussen voor hun inkomsten uit reclames voor een groot deel afhankelijk van Google. "Google heeft keer op keer misbruik gemaakt van zijn positie om prioriteit te geven aan zijn eigen belangen ten koste van de klanten die het zou moeten bedienen", stelt de EPC.

Reactie Google

Een Google-woordvoerder wijst er in een reactie op dat online-advertenties aan uitgevers 'nieuwe kansen en inkomstenstromen' hebben geboden die in het papieren tijdperk niet bestonden. "Wanneer uitgevers ervoor kiezen om onze advertentiediensten te gebruiken, behouden ze het grootste deel van de inkomsten en elk jaar betalen we miljarden dollars rechtstreeks aan de uitgeverspartners in ons advertentienetwerk."

Europese
Lees ook:
Europese Commissie start onderzoek naar Google om beperken concurrentie

'Steeds kleine aanpassingen'

Voorzitter Christian Van Thillo van EPC stelt dat het "hoog tijd" wordt dat de Europese Commissie optreedt en maatregelen neemt waardoor Google daadwerkelijk iets gaat veranderen. "Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben bepaald dat Google de concurrentie beperkt, maar het bedrijf is weggekomen met kleine aanpassingen die geen echte verandering voor de werking van zijn systeem inhielden. Dit kan zo niet doorgaan." 

De Europese Commissie onderzoekt sinds vorig jaar ook of Google de EU-mededingingsregels heeft geschonden door zijn eigen diensten voorrang te geven op die van concurrenten. De Europese Commissie bekijkt onder meer of Google de toegang tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf.

Mega-boetes EU

De Europese Commissie heeft Google de afgelopen jaren al meerdere grote boetes gegeven. Dat gebeurde vanwege het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine (2,42 miljard euro) en zijn mobiele systeem Android (4,34 miljard euro). In 2019 kreeg het bedrijf een boete van 1,49 miljard euro vanwege het voortrekken van de eigen advertentieverkoopdienst AdSense ten opzichte van andere advertentieverkopers. 

'Google
Lees ook
'Google zit concurrentie dwars door deal met Facebook'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore