Ga naar de inhoud
Liever deals met bedrijven

'Googles gamedienst neemt gas terug van consumentenmarkt'

Google neemt stilletjes gas terug met zijn gamestreamingdienst Stadia en wil zich meer richten op samenwerkingen met gamebedrijven als Bungie en Capcom.

Het is al langer duidelijk dat Google Stadia min of meer laat voor wat het is: de frequentie van nieuws over het platform werd al stilletjes teruggeschroefd, de eigen gamestudio werd gesloten. In plaats daarvan wil de techgigant nu zijn cloudgamingdiensten gaan verhuren aan partners. Volgens bronnen van Business Insider denkt het bedrijf onder andere aan samenwerkingen met Destiny-maker Bungie en fitnessbedrijf Peloton.

Met Stadia is het mogelijk om een game van een server direct naar je computer te streamen. Je hoeft niks te downloaden, en je hoeft ook geen stevige computer te hebben om te spelen.

Volgens bronnen van Business Insider is nog maar zo'n twintig procent van Googles gamedivisie bezig met de Stadia-dienst voor consumenten. De rest van de aandacht ligt nu bij de zogenoemde 'white label'-variant, waarbij Google gamebedrijven helpt om hun games speelbaar te maken via streaming.

'Gebruikersaantallen
Cijfers
'Gebruikersaantallen Google Stadia vielen enorm tegen'

Samenwerkingen met bedrijven

Google testte in oktober voor het eerst een samenwerking met AT&T. Dankzij Stadia was het mogelijk voor gebruikers om een demo van de game Batman: Arkham Knight direct in de browser te spelen, zonder downloads.

De naam 'Stadia' was echter nergens te bekennen bij de test. Volgens Business Insider komt dat omdat Google wat zijn partnerschappen betreft verder wil onder de oude naam, 'Google Stream'.

In gesprek met Bungie

Google zou in gesprek zijn geweest met gamemaker Bungie, bekend van zijn Destiny-games. Ondertussen is Bungie echter aangekocht door Sony, en het is niet duidelijk of de gesprekken met Google verder gaan.

De overstap van de consumentenmarkt naar handel met bedrijven lijkt logisch voor Stadia. Volgens de cijfers van Business Insider had Stadia eind 2020 slechts zo'n 750.000 dagelijkse gebruikers, 25 procent minder dan de 1 miljoen waar Google op gehoopt had.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook