Aantal Warcraft-spelers daalt

Blizzard komt met Warcraft-game voor smartphones

04 februari 2022 16:31
Hearthstone, digitaal kaartspel uit 2014 met Warcraft-thema. Beeld © Blizzard

Game-ontwikkelaar Blizzard komt dit jaar met een nieuwe mobiele Warcraft-game.

Uitgever Activision Blizzard heeft geen grote aankondiging gedaan, maar noemt de komst van de nieuwe mobiele Warcraft-game in zijn nieuwste kwartaalcijfers. De nieuwe game moet nog dit jaar verschijnen voor mobiele platforms.

"Blizzard plant substantiële nieuwe content voor de Warcraft-franchise in 2022, waaronder voor het eerst nieuwe mobiele Warcraft-content", aldus Blizzard.  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Blizzard stelt grote games Overwatch 2 en Diablo 4 opnieuw uit

Blizzard heeft al populaire mobiele games

Sinds 2014 bestaat de game Hearthstone al, een digitaal kaartspel gebaseerd op Warcraft. Personages, aanvallen, spreuken en locaties uit de populaire reeks komen als speelkaarten voor in Hearthstone. De game is uitgegroeid als populaire e-sport, en wordt over het algemeen goed gewaardeerd, maar krijgt wel de kritiek dat spelers voortdurend nieuwe pakjes digitale kaarten moeten kopen om bij te blijven.

Dit jaar moet ook de eerste mobiele game rond Diablo verschijnen, Diablo Immortal. Dat spel werd in 2018 al aangekondigd, zou eigenlijk vorig jaar al verschijnen maar werd uitgesteld. Mobiele games doen het goed voor Activision Blizzard: gamers spendeerden afgelopen jaar ruim 1 miljard dollar aan Call of Duty Mobile.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Microsoft neemt gamereus Activision Blizzard over voor ruim 60 miljard euro

Spelersaantallen dalen

Het aantal spelers voor Blizzard-games daalde het afgelopen seizoen met 17 procent ten opzichte van vorig jaar tot 24 miljoen spelers. World of Warcraft, de grote online-game van Blizzard, kreeg eind 2020 zijn nieuwste uitbreiding die inmiddels niet hoog gewaardeerd wordt door spelers. Ook de games van Activision zagen een daling in maandelijks actieve spelers: met 107 miljoen 16 procent lager dan vorig jaar.

Candy Crush-maker King, onderdeel van Activision Blizzard, zag zijn spelersaantal met 240 miljoen gelijk blijven aan vorig jaar. Mogelijk zit daarin een verklaring voor de interesse van de uitgever in mobiele games.

Overname door Microsoft

Vorige maand kondigde Microsoft aan Activision Blizzard te willen overnemen voor zo'n 60 miljard euro, met afstand de grootste overname tot nu toe in de gamingsector.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mega-overnames in gameland: wat is er aan de hand?

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van