Het razend populaire spelletje Wordle is gekocht door The New York Times. Hoeveel de Amerikaanse krant maker Josh Wardle daarvoor betaalde is niet duidelijk, al gaat het wel om 'een bedrag met zes nullen'. De maker en krant beloven dat Wordle gratis toegankelijk blijft.
Het online woordspel werd pas in oktober vorig jaar door maker Josh Wardle uitgebracht, maar inmiddels spelen miljoenen mensen het. De game lijkt groot geworden door mond-tot-mondreclame op sociale media. De score-berichten met gekleurde emoji-blokjes trekken de aandacht en maken benieuwd.
'Heel natuurlijke stap'
De Amerikaanse krant The New York Times heeft het spel gekocht van Wardle en dat voelt volgens de maker als een 'heel natuurlijke stap', schrijft hij in een verklaring:
Wardle schrijft dat 'spellen van The New York Times altijd al een grote rol speelden bij de ontwikkeling van Wordle'. De maker bewondert de wijze waarop de Amerikaanse krant spellen en spelers benadert', vervolgt hij.
Geen app
Wordle is een spelletje dat je via een website kunt spelen. Er is geen app van beschikbaar, al verschenen er tal van nepversies van de game in de App Store.

Iedere dag krijg je de kans om een Engelstalig woord te raden dat bestaat uit vijf letters. Je krijgt zes pogingen om dit te doen. Iedereen die het spelletje speelt krijgt dezelfde uitdaging voor de kiezen, het te raden woord is namelijk voor iedereen hetzelfde.
The New York Times wil niet prijsgeven voor hoeveel geld Wordle is gekocht, maar meldt wel dat het om 'een bedrag met zes nullen' gaat. De krant belooft dat het spel gratis blijft.
Nederlandse versie
Er is ook een Nederlandse versie van Wordle, ontwikkeld door Jelle Besseling, student computer science aan de Radboud Universiteit. Dat spel heet Woordle.
