Bright Tips

Deelauto-overzicht: welke app is het beste?

25 januari 2022 17:12 Aangepast: 03 februari 2022 12:19

Er komen steeds meer deelautobedrijven bij in Nederland. Wat zijn de verschillen, welke is het goedkoopst en wat is een deelauto eigenlijk? Bright-journalist Bram van Dijk zet het voor je op een rij.

De belofte van de deelauto is mij helemaal helder: ik hoef helemaal geen eigen auto te bezitten, ik wil gewoon van A naar B wanneer ik dat wil. Niet betalen voor een auto voor de deur, maar betalen om jezelf altijd te kunnen verplaatsen. Je zou toch zeggen: dat moet toch kunnen? En theoretisch moet het toch ook goedkoper zijn dan dat iedereen z’n eigen auto heeft?

Ga maar na: overal in Nederland zie je stilstaande auto’s staan te niksen. Zonde van het apparaat en zonde van de publieke ruimte die het in beslag neemt. De belofte is dat we aan 1 miljoen deelauto’s in Nederland genoeg hebben, in plaats van de 8 miljoen auto’s die er nu zijn. Zie hier het gat waar de vele deelauto-bedrijven in proberen te springen. 

Verschil huurauto en deelauto

De termen deelauto en huurauto worden vaak door elkaar gebruikt en zo gek is dat niet, want in de kern is het hetzelfde: je betaalt voor de huur van een auto die niet van jou is.

Het duidelijkste verschil tussen de traditionele huurauto en de moderne app-huurauto is de plek waar de auto geparkeerd is. Waar en hoe pik je de auto op? Is dit op privé-terrein, zoals bij de traditionele verhuurders, dan moet je vrijwel altijd langs een balie en is er een sleuteloverdracht. Staat de auto op de openbare weg, dan is er dus geen sleuteloverdracht en ontgrendel je de auto met een app. Je bent dan niet gebonden aan de openingstijden van een verhuurbedrijf en het reserveren van een auto kan wel, maar hoeft meestal niet.

Een traditionele huurauto huur je vaak voor een dag of meerdere dagen, is meestal goedkoper, maar het huren is meer gedoe, de auto’s staan niet in de buurt en het geeft je meer stress. Een app-huurauto kan je ook voor een paar minuten huren en is altijd bij jou in de buurt, maar is over het algemeen duurder en niet altijd even fris.

Dan heb je nog Snappcar, het platform waar particulieren aan elkaar auto’s verhuren. Deze auto’s staan wel op de openbare weg, moet je meestal reserveren en vereisen meestal een sleuteloverdracht. Snappcar heeft ook sleutelloze auto’s die direct te boeken zijn, maar het systeem is daar nu nog niet zo lekker op ingericht. Hetzelfde idee is Lynk en Co, maar dan voor rijke mensen. Bij deze dienst huur je een auto per maand, maar ook per uur, van een particulier. 

Overzicht deelauto's in Nederland:

Open de hele tabel

Welke is het beste en het goedkoopste?

Het aanbod en de verschillen zijn zo groot, dat er geen goed algemeen antwoord bestaat. De belangrijkste vraag is waar je zelf woont. MyWheels heeft op dit moment de grootste vloot met 2400 auto’s, over het hele land, en het bedrijf groeit hard. Greenwheels en Witkar hebben ook een landelijke dekking. De rest van de aanbieders zit alleen in één of meerdere grote steden in de Randstad.

De prijzen lopen ook erg uiteen. Iedere aanbieder heeft z’n eigen prijs per minuut, kilometer en wel of geen starttarief. Ook verschillen alle prijzen weer als je bijvoorbeeld een uur een auto wil huren en per type auto. Soms zelfs per plek waar de auto geparkeerd staat en per moment dat je de auto wil huren. Op de site Ritjeweg.nl kan je diensten vergelijken, al wordt het platform helaas niet heel goed bijgehouden.

Kijk onze video over deelauto's.

Bram van Dijk, presentator Bright

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van