K-Wave op Netflix

Korea is hot: Netflix komt met 25 nieuwe Koreaanse titels

19 januari 2022 11:29 Aangepast: 19 januari 2022 18:02
Links: beeld uit All of Us Are Dead. Rechts: Don Kang van Netflix.

Netflix heeft vandaag 25 nieuwe Zuid-Koreaanse series en films aangekondigd. Wereldwijd is er volgens de videodienst een enorme interesse in Koreaanse content sinds het succes van Squid Game vorig jaar.

Squid Game was de populairste serie die Netflix ooit produceerde. De Zuid-Koreaanse horrorserie was op het hoogtepunt, in oktober 2021, de meest bekeken Netflix-serie in 94 landen: 95 procent van de kijkers kwamen van buiten Zuid-Korea.

Vervolgens zijn veel gebruikers van de streamingdienst ook meer andere Koreaanse films en series gaan kijken. Zo keken ze ook massaal naar de thriller Hellbound, dat de toppositie op Netflix in 34 landen bereikte, en was ook sci-fi mystery The Silent Sea populair.

Koreaanse remake La Casa de Papel

Netflix maakte vandaag bekend dat het dit jaar zeker 25 Koreaanse shows zal lanceren. Het gaat onder meer om 'All of Us Are Dead', waarin zombies een middelbare school binnenvallen, en 'Seoul Vibe', een actiefilm over een special-ops team tijdens de Olympische Spelen van Seoel in 1988. Ook komt er een Koreaanse remake van de populaire Spaanse serie La Casa de Papel.

"Deze fanbase omvat steeds meer kijkers van over de hele wereld. We blijven samenwerken met Koreaanse storytellers om de K-wave naar nieuwe hoogten te brengen", aldus Netflix.

Internationaal succes

Het succes van de Koreaanse filmsector komt niet uit de lucht vallen, vertelt Don Kang, vice-president Koreaanse content bij Netflix in een Zoom-gesprek. "De Zuid-Koreaanse overheid heeft de afgelopen decennia veel steun gegeven aan de theater- en tv-branche. Dat heeft bijgedragen aan een grote productiekwaliteit en hoge standaarden." 

Bij de productie gaat het volgens Kang altijd om 'authentieke Koreaanse verhalen'. "Iets moet eerst in Korea zelf kunnen aanslaan." Veel Koreaanse series spelen volgens Kang in op "universele emoties", waardoor ze geschikt zijn voor een wereldwijd publiek. "Het gaat bijvoorbeeld om emoties zoals liefde of verraad. Maar de onderwerpen zelf zijn meestal wel heel Koreaans." Ook is het kleurgebruik vaak anders dan in Hollywood-producties. "Squid Game gebruikte bijvoorbeeld bewust zeer felle, levendige kleuren.”

Nasynchroniseren

De investeringen van Netflix hebben volgens Kang wereldwijd succes mogelijk gemaakt. "Hierdoor was het mogelijk om het nasynchroniseren van Koreaanse films en series naar een hoger niveau te tillen, zodat ze ook in andere culturen beter overkomen op het publiek."

Dankzij nasynchronisatie horen kijkers de stemmen in hun eigen taal, doordat ze zijn ingesproken door lokale acteurs. Netflix doet dat bij veel programma's die niet in het Engels zijn. Nederlanders zijn juist gewend te kijken naar de originele versie met Nederlandse ondertitels. "Ja, jullie Nederlanders zijn daar vrij uniek in," zegt Kang. "Het voordeel is wel dat je precies de versie ziet en hoort die de filmmaker had bedoeld." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Animatieserie game Cuphead vanaf februari op Netflix

Miljard geïnvesteerd

Met het succes van Squid Game en Hellbound zag Netflix jarenlange investeringen in Zuid-Koreaanse filmmakers zijn vruchten afwerpen. Sinds 2016 heeft Netflix meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan Koreaanse programma's. In totaal lanceerde de dienst al ruim 130 Koreaanse titels.

Netflix telde eind september vorig jaar 214 miljoen abonnees en heeft als doel om uiteindelijk 500 miljoen abonnees te bereiken. Een flink deel van die nieuwe abonnees zullen uit Azië moeten komen.

Allerlei subcategorieën

De nieuwe reeks van 25 Koreaanse films en series is volgens Kang 'niet te veel'. "We hebben straks content voor meer doelgroepen en passend bij veel verschillende stemmingen, ook in subcategorieën waar we voorheen nog weinig voor hadden. Iedereen heeft andere voorkeuren, daar spelen we op in. Het is niet allemaal zoals Squid Game, we hebben ook romcoms."

Hij vindt niet dat Netflix zich te veel laat leiden door data over wat er populair is op het platform. "Data is niet leidend, vaak is het gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken. En het belangrijkste blijft voor ons uiteindelijk het verhaal. Dat staat altijd op de eerste plaats." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Netflix werkt aan anime van gamestripreeks Scott Pilgrim'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van