Mixed reality-bril

'Apple-bril gaat Apple Vision heten, wordt duurder dan 2000 dollar'

17 januari 2022 14:08
Een concept van hoe de bril eruit zou kunnen zien

De eerste slimme bril van Apple gaat mogelijk 'Apple Vision' heten. De headset zou een Apple M1 Pro-chip krijgen en een prijs van boven de 2000 dollar.

De doorgaans goed ingelichte Mark Gurman van Bloomberg noemt 'Apple Vision' de meest aannemelijke titel van de mixed reality-bril waar Apple aan zou werken. Andere opties zijn volgens Gurman 'Apple Reality', 'Apple Sight of iSight', 'Apple Lens', 'Apple Goggles' of 'Apple AR, Apple VR' of een variant daarop. Geen van de genoemde titels is overigens al ergens openbaar door Apple geregistreerd.

De Apple-bril zou volgens Gurman een prijs van boven de 2000 dollar krijgen. Eerder werd in geruchten al regelmatig een prijs van 3000 dollar genoemd. Redenen voor die hoge prijs zouden onder meer dure technologie zijn: de bril van Apple zou twee schermpjes met hoge 8K-resolutie krijgen waar 2K-4K nu de standaard zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Apple-bril mogelijk uitgesteld: headset kan te heet worden'

Snelle chip voor games

Bovendien zou de chip in bril gelijk zijn aan de Apple M1 Pro-chip die nu in de nieuwste MacBook Pro-modellen zit. Dat model is grafisch krachtiger dan de wat goedkopere M1-chip. De Apple-bril zou verder dure opties bevatten als verwisselbare lenzen op sterkte voor brildragers en een geavanceerd audiosysteem. Apple zou daarnaast de zeven jaar ontwikkeltijd van de bril willen terugverdienen.

Gaming zou een belangrijke pijler worden voor de bril, stelt Gurman in overeenstemming met eerdere geruchten. Apple zou de bril eerst als "de droom van game-ontwikkelaars" in de markt willen zitten. Ook dat gerucht is niet nieuw: verwacht wordt dat dergelijke brillen op termijn kleiner en goedkoper worden. Tegen die tijd zou het aanbod apps en games groter moeten zijn, gemaakt door ontwikkelaars die de eerste bril al direct kopen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Apple-bril niet bedoeld om de hele dag te dragen'

Media en communicatie

Verder zou mediaconsumptie een belangrijke pijler zijn, met media die is gemaakt om in virtual reality te bekijken. Communicatie zou ook belangrijk zijn, waarbij Apple's Animoji de virtuele persoonlijkheid van de gebruiker zullen weergeven. Gurman bracht eerder al naar buiten dat Apple zijn eerste bril nadrukkelijk niet maakt om de hele dag te dragen, iets waar concurrenten als Meta met zijn metaverse wel naartoe werken.

De eerste Apple-bril wordt door sommige analisten eind dit jaar al verwacht. Problemen met hitte zouden de bril echter mogelijk tot 2023 vertragen, zeiden ingewijden dit weekend.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van iPhone 14 tot een AR-bril: waar komt Apple mee in 2022?

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van