Nog meer tijd naar apps

'Telefoongebruik in 2 jaar tijd met 30 procent gestegen'

12 januari 2022 17:44 Aangepast: 12 januari 2022 17:54

Het gebruik van smartphones is sinds de coronacrisis enorm toegenomen. Consumenten brachten in 2021 gemiddeld 4,8 uur per dag door op hun telefoon in de tien toplanden. Dat is 30 procent langer dan in 2019.

Dat meldt het onderzoeksbureau App Annie in een nieuw onderzoek. Het gemiddelde van 4,8 uur smartphonegebruik per dag heeft App Annie berekend over de tien topmarkten, waaronder de VS, India, Turkije en Japan. In Brazilië, Indonesië en Zuid-Korea is het gebruik nog langer: daar besteedden mensen gemiddeld al meer dan 5 uur per dag op hun smartphone.

Vorig jaar zijn apps in totaal 230 miljard keer gedownload, waarbij China aan kop gaat met de meeste downloads. De uitgaven aan apps stegen ook fors: telefoongebruikers kochten in 2021 voor zo'n 150 miljard euro aan apps en in-app aankopen.

Opmars TikTok

TikTok was vorig jaar wereldwijd de meest gedownloade app, gevolgd door Instagram, Facebook en WhatsApp. TikTok-gebruikers brachten 90 procent meer tijd door in de video-app vergeleken met 2020.

In de tweede helft van dit jaar passeert TikTok volgens App Annie de grens van 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers. Facebook, WhatsApp, Messenger en Instagram hebben momenteel nog altijd meer maandelijks actieve gebruikers dan TikTok.

Hair Challenge en Bridge Race

Aan mobiele games gaven mensen vorig jaar 116 miljard dollar uit. Dat was in 2018 nog 74 miljard dollar. Opvallend populair waren zogenoemde hypercasual games, waaronder Hair Challenge, waarin je moet voorkomen dat je haar wordt geknipt, en Bridge Race, waarin je stenen verzamelt en trappen bouwt. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Politie lanceert app 112NL om te chatten met meldkamer

UberEats en Headspace

In totaal werden er vorig jaar 2 miljoen nieuwe apps en games gelanceerd in de appwinkels van Apple en Google. Onder meer de apps voor het bestellen van eten en drinken, zoals UberEats, groeiden als kool. Het aantal sessies op dat soort apps nam volgens het onderzoek toe tot 194 miljard in 2021, een stijging van 50 procent vergeleken met 2020.

Ook apps voor gezondheid en fitness waren erg populair, net als apps voor meditatie en mindfulness, zoals Headspace en Calm.

Ondanks dat mensen minder in het echte leven konden daten, stegen ook de uitgaven aan dating-apps naar ruim 4 miljard dollar, een toename van 95 procent sinds 2018. Na TikTok en YouTube was Tinder de app met de grootste omzet.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van