112NL

Politie lanceert app 112NL om te chatten met meldkamer

12 januari 2022 14:14 Aangepast: 12 januari 2022 14:17

Mensen die niet goed kunnen horen of spreken kunnen sinds vandaag de meldkamer van de hulpdiensten bereiken met de nieuwe app 112NL. De app is ook bedoeld voor mensen die geen Nederlands of Engels spreken.

Aan de app 112NL, die te downloaden is voor iOS en Android, is jaren gewerkt. Mensen kunnen in de app hun persoonlijke kenmerken aangeven, die bij het maken van een melding worden meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de centralist de melder beter en sneller helpen, aldus de politie. 

Vertaalfunctie in 109 talen

Als iemand bijvoorbeeld moeite heeft met spreken, start de centralist een chatgesprek. Ook kan iemand aangeven welke taal die persoon spreekt. 112NL heeft een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt.

De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. 

Later ook beelden meesturen

De app wordt volgens de politie op basis van de ervaringen van gebruikers doorontwikkeld. De app wordt later uitgebreid met de mogelijkheid om foto's en videobeelden mee te sturen. Ook komt er een knop waarmee de gebruiker kan aangeven dat hij of zij niet kan praten.

De politie benadrukt dat gebruikers de app na de installatie niet moeten testen. "Misbruik van 112 is strafbaar. Test de app daarom niet na installatie, u houdt dan de lijn bezet voor mensen in nood."

De 112NL-app vervangt niet de app Tolkcontact waarmee doven en slechthorenden nu de hulpdiensten alarmeren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Landelijk testbericht NL-Alert verstuurd naar telefoons

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van