Ga naar de inhoud
Game-overname

Take-Two koopt Farmville-maker Zynga: 'Mobiele games groeien hardst'

Zynga Beeld © Getty

Het grote gameconcern Take-Two Interactive neemt concurrent Zynga, de maker van onder andere Farmville, over voor in totaal circa 11 miljard euro. Take-Two krijgt zo een groter aandeel op de snelgroeiende markt voor mobiele games.

Take-Two heeft de overname van Zynga maandag bekendgemaakt. Take-Two is een van de grootste gameconcerns ter wereld en is bekend van gameseries als Grand Theft Auto, BioShock en Red Dead. Het bedrijf telt 9,86 dollar per aandeel van Zynga neer. De overnamedeal is, inclusief schulden, in totaal 12,7 miljard dollar waard. 

Zynga maakt vooral games voor mobiele apparaten en werd bekend met zijn spel Farmville. Daarnaast maakt Zynga ook andere populaire mobile games zoals Words with Friends en CSR Racing.

Grote groei sinds corona

Zynga profiteerde sinds de coronapandemie van de grote toename van het spelen van games. Het bedrijf deed vorig jaar zelf ook een grote overname van een maker van smartphonespellen.

Een van de grote concurrenten van Take-Two, Electronic Arts, mengt zich ook steeds meer in de strijd rond mobiele games en nam vorig jaar de gamestudio Glu Mobile over.

VR-bril
Lees ook:
VR-bril PlayStation 5 krijgt game van Nederlandse studio

Diverser aanbod aan games

Take-Two-ceo Strauss Zelnick heeft het in een persverklaring over 'een strategische combinatie' tussen games voor spelcomputers en pc's en mobiele spelletjes. Take-Two verwacht zo'n 100 miljoen dollar per jaar aan kosten te besparen door de overname. "Dit maakt ons aanbod diverser en vestigt onze leidende positie op het gebied van mobiele games, het snelst groeiende segment in de gameindustrie", aldus Zelnick.

Take-Two draaide in 2020 iets meer dan 3 miljard dollar omzet. In datzelfde jaar haalde Zynga een kleine 2 miljard dollar omzet en had het 134 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter