Ga naar de inhoud
Net als op tv

Online-reclamespotjes moeten minder hard gaan klinken

Grote Nederlandse uitgevers roepen adverteerders en reclamebureaus op om zich te houden aan een nieuwe luidheidsnorm voor online commercials. Daardoor moeten spotjes niet meer veel harder klinken dan de video's waar ze omheen zitten.

Grote uitgevers die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Screenforce doen de oproep aan de reclamebranche om zich bij online-spotjes te houden aan Europese normen voor luidheid. Het gaat om regels voor hoe luid commercials mogen klinken van de European Broadcast Union (EBU), die op televisie al tien jaar gelden. 

“Online kijkers hebben profijt van deze introductie: zij zullen geen verschil in luidheid meer ervaren tussen de content en de commercials”, zegt Screenforce. De uitbreiding voor online spotjes heeft de EBU afgelopen zomer gepubliceerd. De Nederlandse online publishers gaan bij de intake van online commercials controleren of deze ook voldoen aan de luidheidsnorm. 

Netflix
Lees ook
Netflix kost in India nog maar 2 euro per maand

Bij Screenforce zijn onder andere de videoplatforms NPO Start, RTL XL, Videoland, DPG Media, Discovery, ESPN, Ziggo Sport, KIJK, Eurosport en 24Kitchen aangesloten. "De nieuwe luidheidsnorm zorgt ervoor dat er geen verschillen zitten in het luidheidniveau van verschillende commercials op de Nederlandse videoplatforms." 

'EU-wet
Lees ook
'EU-wet wil transparantie politieke reclame op sociale media'
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook