Elektrische auto's

ANWB: subsidie voor aanschaf elektrische auto blijft hard nodig

07 december 2021 16:43 Aangepast: 07 december 2021 16:53
Elektrische auto tijdens het opladen Beeld © Getty

De hoge aanschafprijs blijft de belangrijkste reden waarom mensen niet overstappen op elektrisch rijden. De ANWB pleit daarom voor behoud of verruiming van de aanschafsubsidie. Die subsidie voor nieuwe stekkerauto's zal de komende jaren juist dalen.

Het aantal volledig elektrische auto's in Nederland steeg van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 dit jaar. Daarbij speelde de aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's een grote rol. Maar het totale aandeel van elektrische voertuigen in Nederland blijft relatief klein: er rijden in totaal 8,8 miljoen auto's rond.

De ANWB schrijft in een nieuw onderzoek dat 51 procent van de ondervraagde Nederlanders een elektrische auto te duur vindt om te kopen. Bovendien vindt 62 procent van de particulieren het aanbod van tweedehands elektrische auto's momenteel te beperkt.

'Meer tweedehands aanbod nodig'

Daarom pleit de ANWB voor behoud en verruiming van de aanschafsubsidie. "Dit moet dan wel snel worden aangepakt, want alleen met voldoende instroom van betaalbare nieuwe elektrische auto’s zou over drie tot vier jaar een volwassen tweedehandsmarkt kunnen ontstaan." Ook wil de ANWB dat er meer stimuleringsmaatregelen voor de tweedehandsmarkt komen in de periode na 2025.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Bright Stuff: deze elektrische auto's raden we aan

Subsidie gaat dalen

Om in 2050 per saldo geen broeikasgassen uit te stoten, wil de overheid dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto's elektrisch aangedreven zijn. Daarom zal de grote groep Nederlanders voor wie elektrisch rijden vooralsnog onhaalbaar is, over de streep moeten worden getrokken. 

De aanschafsubsidie voor een nieuwe elektrische auto bedraagt voor dit jaar 4000 euro en 2000 euro voor een tweedehands auto. De subsidie voor nieuwe auto's neemt vanaf 2022 geleidelijk af tot 2550 euro in 2024. Voor gebruikte auto's blijft de bijdrage tot 2024 gelijk op 2000 euro.

Vooral mensen met eigen oprit of parkeerplek (41 procent) vinden elektrisch rijden nu al een interessante optie, blijkt uit het onderzoek. Zij hebben altijd een laadpunt ter beschikking en betalen meestal minder voor de stroom dan bij openbare laadpalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Getest: TomTom voor elektrisch rijden

Redenen om geen elektrische auto te kopen, volgens het ANWB-onderzoek:

- te duur om aan te schaffen: 51%

- huidige auto is nog niet aan vervanging toe: 31%

- actieradius onvoldoende: 29%

- te weinig openbare laadpalen: 27%

- kwaliteit/levensduur van de accu: 26%

- geen mogelijkheid om op te laden: 21%

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van