Cryptovaluta

Meta staat meer crypto-advertenties toe via Facebook

02 december 2021 19:44 Aangepast: 02 december 2021 19:49
Een wereldwijde winstbelasting is een tegenvaller voor grote multinationals, zoals Facebook. Beeld © Kelsey McClellan/ANP

Meta zal meer advertenties van crypto-bedrijven toelaten op zijn platform, drie jaar nadat deze grotendeels verboden werden op Facebook.

Het bedrijf, hiervoor bekend als Facebook, verbood de meeste advertenties voor cryptomunten en gerelateerde bedrijven in 2018. Die beslissing werd destijds genomen omdat het lastig was misleidende advertenties te onderscheiden van die van serieuze cryptobedrijven. 

Een jaar later kondigde Facebook plannen aan voor een eigen cryptomunt, eerst onder de naam libra, daarna diem. Toezichthouders in verschillende landen reageerden geschrokken op deze plannen, en ze liepen op niks uit. 

Het was tot nog toe mogelijk om advertenties voor cryptomunten op Facebook te plaatsen als ze voldeden aan een aantal voorwaarden, waaronder goedkeuring van één van drie instanties. Dat laatste aantal wordt nu uitgebreid: Meta zal 27 verschillende licenties van internationale instanties accepteren, schrijft het bedrijf deze week.   

Miniatuurvoorbeeld
Malafide crypto-praktijken

Cryptodiefstal neemt toe: 'Opeens had ik 22.000 euro minder'

Wel nog toestemming nodig

Platformen die digitale munten verhandelen, uitlenen, of 'minen' om te adverteren via Facebook moeten wel nog steeds om toestemming vragen. Ook zogenoemde crypto-portefeuilles waarin je munten niet alleen kan opslaan maar ook mee kan verkopen mogen niet zomaar reclame maken op het platform. Het wordt echter gemakkelijker voor deze bedrijven om toestemming te krijgen.

Volgens Meta zijn deze veranderingen mogelijk omdat "de markt voor cryptovaluta volwassener en stabieler is geworden, en er meer regelgeving is vanuit overheden die de markt reguleert". Bedrijven die bijvoorbeeld NFTs aanbieden of die evenementen rond cryptomunten organiseren hebben sinds 2019 geen toestemming nodig. 

Nepadvertenties nog steeds probleem

Wel zal Meta blijven optreden tegen cryptobedrijven die misleidende advertenties plaatsen. De afgelopen jaren waren frauduleuze bitcoin- en andere cryptovaluta-advertenties een groot probleem voor online advertentieplatformen. 

Zo werden er veel nepadvertenties verspreid met neppe succesverhalen van bekende Nederlanders zoals Ali B of John de Mol. Met deze advertenties wordt gepoogd om bezoekers zeer risicovolle betalingsproducten te verkopen. Verliest de bezoeker geld aan dit soort crypto's, dan verdient de adverteerder daar goed aan.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van