Facebook was druppel

Cosmeticabedrijf Lush weg van sociale media: 'grens bereikt'

23 november 2021 13:06 Aangepast: 23 november 2021 16:07
Beeld © Getty

Het Britse cosmeticabedrijf Lush trekt zich terug van alle sociale media. De recente onthullingen van de Facebook-klokkenluider waren voor het bedrijf de druppel.

Lush trekt zich per vrijdag 26 november terug van Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, "tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden", aldus Lush in een verklaring. Lush zet al zijn accounts op non-actief in de 48 landen waar het actief is.

De recente onthullingen van voormalig Facebook-medewerker Frances Haugen waren volgens het bedrijf de druppel. Haugen bracht allerlei interne onderzoeken van Facebook naar buiten, met als gemene deler dat Facebook winst zou verkiezen boven de veiligheid van gebruikers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Klokkenluider: Facebook verkiest keer op keer winst boven veiligheid

Niet wachten op regulering

"Lush wil niet wachten tot er goede, wereldwijde regelgeving komt of socialmediaplatformen nieuwe richtlijnen opstellen. Niet zolang een jonge generatie mensen er de schadelijke, blijvende gevolgen van ondervinden", aldus Lush.

Lush heeft eerder geprobeerd afstand van sociale media te nemen, maar die pogingen beklijfden niet. "De ‘fear of missing out’ is groot, en door de druk de verschillende platformen te gebruiken zijn we er – ondanks de beste bedoelingen – nog steeds te vinden", aldus Lush.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Facebook wil vertrekkende jongeren met Instagram heroveren

'Sociale media steeds meer een onveilig steegje'

"Nu is het moment een betere manier te vinden om contact te maken met onze klanten zonder hen in gevaar te brengen. Stoppen met betaalde advertenties is niet genoeg; deze platformen worden betaald door de tijd die mensen er doorbrengen. We willen niet dat onze content wordt gebruikt voor verborgen algoritmen die speciaal zijn ontworpen om mensen online te blijven houden", besluit Lush.

Het cosmeticabedrijf vergelijkt sociale media met het klimaat. "Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend", aldus Lush. Het bedrijf vergelijkt sociale media met een donker, gevaarlijk steegje. "Daar willen we onze klanten ook niet ontmoete, maar sociale media beginnen er op te lijken."

Het bedrijf belooft niet totaal onbereikbaar te worden. Klanten kunnen zich aanmelden voor een nieuwsbrief en Lush blijft actief op YouTube.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore