Ga naar de inhoud
Bright Duurtest

Auto-test: Audi Q4 E-tron 40 versus Volkswagen ID.4 GTX

Een wissel in de Bright Duurtest deze week: twee elektrische auto's op hetzelfde onderstel, voor dezelfde prijs. De één is een Audi, de ander een Volkswagen. Welke zou Bright-tester Rutger kiezen?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Ik ben al lang gefascineerd door de vraag: kun je beter pak 'm beet een Volkswagen Golf kopen vol opties of een kale Passat? Met de verregaande samenwerking tussen de merken in de Volkswagen Group, wordt die vraag nog complexer. Want bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq en Audi Q4 E-tron zijn in de basis dezelfde auto. Zelf doe ik niet aan merkentrouw, dus ik zou het lastig hebben met die keuze.

Je zou overigens denken dat de Skoda de goedkoopste is, maar dat is dus niet waar. Koop je alle drie met dezelfde accu en aandrijflijn, dan is de VW het goedkoopst, dan de Skoda, dan de Audi. Wonderlijke wereld. Uiteraard is de standaarduitrusting bij die auto’s dan niet gelijk, dus echt direct vergelijken is je onmogelijk gemaakt.

Maar deze week hebben we een perfect vergelijk. Op de oprit staan een Audi Q4 E-tron 40 van 66.232 euro en een Volkswagen ID.4 GTX van 65.190 euro. Ten opzichte van een kale ID.4 is de Q4 e-tron uiteraard superieur. En dik 4000 euro duurder. Dat spreekt voor zich. Maar nu staan er twee auto’s naast elkaar met een vergelijkbare prijs. Dat maakt het makkelijker om de verschillen te spotten.

De ID.4 is in alle opzichten de meer futuristische auto. De grille is verdwenen, leds lopen over de hele voor en achterkant. De deurgrepen zijn half verzonken, de deur gaat open met een elektronische knop. Het interieur heeft een klein scherm dat meebeweegt met de stuurkolom en een groot bovenop het dashboard geplaatst tweede scherm. Bediening van de kachel en het volume gaat met swipe oppervlakken in plaats van fysieke knoppen. De stoelen hebben een vakje speciaal voor je smartphone. En alleen dat laatste is echt een upgrade om eerlijk te zijn.

Alle andere opties zijn bij de Q4 traditioneler en desondanks beter. De grille en de koplampen zijn fraaier vormgegeven. De deurgrepen werken ouderwets en leveren minder frustratie op. Het scherm achter het stuur is groter en heeft ruimte om je hele kaart op te laten zien. De kachelbediening heeft gewone knoppen, waardoor je niet per ongeluk klikt.

Alle extra's

De reden waarom de prijs van de GTX zo dicht bij de Audi komt zit hem overigens in andere zaken. De andere aandrijflijn, daarover straks meer, maar ook in een hele serie accessoires. Een trekhaak, warmtepomp en ongeveer alle accessoiresets die je kunt wensen.

Het Design-pakket geeft je dezelfde slimme matrix koplampen als de Q4 heeft en een groot panoramadak voor 1400 euro.

Multimedia Plus geeft je de fancy head-up display met 'augmented reality'-navigatie en internet voor 1160 euro.

Comfort Plus biedt onder andere 3 zone climate control, verwarmbare en geïsoleerde voorruit, verwarmde voorstoelen en stuur voor 1090 euro.

Assistance Plus geeft je 360 graden video, keyless entry, travel assist (een soort autopilot) en een elektrische achterklep voor 2490 euro.

Sport Plus biedt een sportonderstel en adaptieve onderstelregeling voor 1150 euro.

Het top-sport interieur-pakket geeft je geen ingebouwde sporttas voor Olympiërs, maar onder meer een sjieker interieur met sfeerverlichting, fijnere elektrisch verstelbare voorstoelen en verwarmd stuurwiel voor, schrik niet, 3200 euro.

En als je dat hele stuk doorgeakkerd heb durf ik je dit te zeggen: het enige dat ik miste in de Q4 ten opzichte van de GTX is dat enorme panoramadak, de travel assist en keyless entry.

GTX: extra pk's

Maar het motorprestatieverschil dan? De naam GTX mag je vast aan wennen. Het is de GTI onder de elektrische auto’s. Meer vermogen en een sportiever uiterlijk. 299 pk heeft de GTX. Tegenover 204 pk in de Q4 e-tron 40.

Als je op een b-weggetje even iemand voorbij moet is de extra 95 pk lekker. Maar de GTX is geen sportief rijdende auto. Het extra vermogen zorgt er juist voor dat het gewicht van de auto nog duidelijker wordt.

Per saldo zou ik altijd voor de Q4 gaan. In de juiste specificatie is dat de fijnere auto. En nog mooier ook.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter