Elektrische auto's

Tesla roept auto's terug na problemen met testversie Autopilot

02 november 2021 12:39 Aangepast: 02 november 2021 13:00
Tesla Supercharger Beeld © Getty

​​​​​​​Tesla heeft in de VS bijna 12.000 auto's teruggeroepen. Het gaat om auto's die onderdeel zijn van een publieke test met de semi-zelfrijdende software Autopilot.

De Tesla's hadden op 23 oktober een software-update gekregen, waarna gebruikers al snel klaagden over problemen. Tesla kreeg meldingen van valse waarschuwingen voor dreigende botsingen. Daardoor konden auto's plotseling de noodrem inzetten. De fabrikant trok zelf de update al terug en kwam op 25 oktober met een update die het euvel zou verhelpen. 

De Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) maakte de terugroepactie vandaag bekend. Volgens Tesla is het probleem veroorzaakt door een softwarefout die te maken heeft met de communicatie tussen twee chips. Daardoor zou de software de snelheid van andere voertuigen niet goed registreren. 

De NHTSA zegt dat het zijn "gesprekken met Tesla zal voortzetten om ervoor te zorgen dat elk veiligheidsprobleem onmiddellijk wordt erkend en aangepakt."  Tesla zegt niet op de hoogte te zijn van ongelukken die door het softwareprobleem zijn veroorzaakt. Volgens de fabrikant hebben "99,8 procent" van de auto's waar het over gaat inmiddels al de nieuwe update gekregen. 

Zorgen over publieke tests

De NHTSA is al langer bezorgd over de publieke tests die Tesla uitvoert met de Autopilot-software. Zo stuurde het onlangs twee klachtenbrieven naar Tesla. De toezichthouder ziet graag dat Tesla de updates bij problemen sneller terugtrekt en dat chauffeurs beter worden ingelicht over alle nieuwe functies. Bovendien zijn de publieke tests van de (semi)-zelfrijdende software niet alleen voor de chauffeurs een risico, maar ook voor andere weggebruikers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Tesla trekt 'zelfrijdende' update terug: klachten over valse crashmeldingen

Elon Musk

Topman Elon Musk zei vorige week dat dit soort problemen zijn te verwachten in een testfase. "Het is onmogelijk om alle hardwareconfiguraties onder alle omstandigheden te testen met een interne kwaliteitscontrole, vandaar de publieke bètatest."

Niet iedereen kan de bèta-software van Tesla proberen. Chauffeurs moeten een Tesla-veiligheidsscore van 99 of 100 punten hebben. Bij die score tellen zaken als agressief de bocht nemen, hard remmen en bumperkleven. In Nederland is de testsoftware officieel niet beschikbaar. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Tesla Model Y eindelijk in Nederland: 'Bijna de hoogste score'

Niet volledig zelfrijdend

De testsoftware wordt 'Full Self-Driving' genoemd door Tesla, maar volledig zelfrijdend is de software nog niet. Musk zei begin vorig jaar dat de software een auto 'waarschijnlijk' zelfstandig van huis naar werk zal kunnen rijden, maar toezicht van de chauffeur blijft noodzakelijk.

Een volledig zelfrijdende auto zal volgens hem uiteindelijk zelfs zonder stuur geleverd kunnen worden, maar die mate van autonomie is in de praktijk nog lang niet haalbaar.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van