Van Facebook naar Meta

Facebook-topvrouw: 'Nieuwe bedrijfsnaam Meta is geen afleidingstruc'

29 oktober 2021 17:49 Aangepast: 30 oktober 2021 10:59
Angelika Gifford, vice-president Europa bij Meta Beeld © RTL Z

Dat Facebook juist nu zijn bedrijfsnaam heeft veranderd in 'Meta', heeft volgens Europese topvrouw Angelika Gifford ‘niets te maken’ met de huidige stroom aan negatieve berichten over het bedrijf. Zij weerspreekt dat de naamswijziging de aandacht moet afleiden.

Facebook kondigde donderdagavond aan dat het moederbedrijf voortaan Meta heet. Apps zoals Instagram, WhatsApp en Facebook zelf vallen daardoor in de nieuwe bedrijfsstructuur onder Meta. De naamswijziging moet symboliseren dat het bedrijf zich de komende jaren vooral zal richten op nieuwe technologie voor de zogeheten metaverse.

De metaverse is een collectieve, gedeelde virtuele ruimte waarin virtual reality en de werkelijkheid samenkomen. Facebook ziet de metaverse als de volgende generatie op het gebied van digitale interactie. "Het volgende decennium staat in het teken van de overgang naar de metaverse", zegt Angelika Gifford, vice-president bij Meta, tegen RTL Z. "Het moet je meer laten voelen dat je samen een virtuele ruimte deelt. Het is een internet waar je ín zit, in plaats van dat je er naar kijkt. Dit is onze visie voor de komende vijf tot vijftien jaar. En daarom hebben we onze naam veranderd." 

Timing

Volgens critici heeft de timing van de naamswijziging alles te maken met de recente stroom aan negatieve mediaberichten over Facebook na de onthullingen van klokkenluider Frances Haugen. Gifford moet lachen om die suggestie. "We zijn snel hier bij Facebook met reageren op ontwikkelingen, maar niet zó snel. Als we minder aandacht zouden willen in onze situatie, dan zouden we ons juist stil moeten houden, en niet de nadruk leggen op onze toekomstvisie, wat alleen maar voor meer aandacht zorgt."

Aan de naamswijziging gingen maanden aan voorbereiding vooraf, benadrukt ze. "De naamswijziging geeft weer wat we willen zijn in de toekomst, het heeft nergens anders mee te maken. We hebben onze strategie nu gepresenteerd, maar het wordt een lange reis."

Apps, advertenties en schoolreisjes

Voor gebruikers van Facebook, Instagram en WhatsApp verandert er voorlopig weinig. "Die apps blijven, maar de functies en mogelijkheden van de metaverse worden ook in die apps zichtbaar", zegt Gifford.

Meta's verdienmodel blijft voor een groot deel draaien om de verkoop van advertenties, ook in de metaverse. "Advertenties blijven een belangrijk onderdeel van onze business. Er komen bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden om producten te verkopen." 

De metaverse zou volgens haar uiteindelijk kunnen zorgen voor 'meer gelijkheid'. "Stel je voor dat je een klas hebt die op een schoolreisje naar Rome gaat en dat niet iedere ouder dat kan betalen, met de metaverse kun je virtueel door Rome wandelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook verandert zijn naam in Meta

'Geleerd van het verleden'

Facebook krijgt al jaren kritiek, onder meer over privacy, desinformatie, schadelijke berichten en de negatieve impact die het medium zou hebben op de geestelijke gezondheid van jongeren. Ook zou Facebook te machtig zijn geworden, waardoor de concurrentie wordt verstoord.

Al die zorgen leven nu opnieuw bij de metaverse-plannen. "Met de metaverse willen we dat verschillende platforms met elkaar samenwerken. Daarom zijn we vroeg begonnen met communiceren en willen we transparant zijn", zegt Gifford daarover. "De metaverse is niet van ons. Het is iets wat we samen maken."

De vraag is of consumenten na alle schandalen Facebook nog wel vertrouwen. "Een van de dingen die we willen communiceren is dat we hebben geleerd van het verleden."

Extra banen en blijvende zorgen

Eerder deze maand kondigde Facebook aan dat het tienduizend nieuwe banen in Europa zal creëren. Banen die vooral gericht zullen zijn op de metaverse. Gifford: "We zijn op zoek naar creatievelingen, mensen die nieuwe digitale producten ontwikkelen en wetenschappers. Dit moet een ecosysteem worden, waar veel mensen en bedrijven onderdeel van kunnen zijn." 

De topvouw verwacht dat de Europese Unie binnenkort met nieuwe regelgeving komt voor grote techbedrijven zoals Meta. "Regelgeving kan bepaalde zorgen wegnemen. We zijn bereid de discussie met de EU aan te gaan."

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van