Facebook wil vertrekkende jongeren met Instagram heroveren

Facebook draait intern aan de knoppen en geeft jongvolwassenen voortaan prioriteit. Jonge mensen hebben steeds minder interesse in Facebook, en dat tij wil het bedrijf keren.
Dat zei Facebook-topman Mark Zuckerberg bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf. De verwachte naamsverandering bleef uit, wel gaat het bedrijf zijn benadering drastisch aanpassen. "Veel van onze diensten zijn zo gemaakt dat ze het beste werken voor de meeste mensen, maar niet specifiek voor jongvolwassenen", zei Zuckerberg.
Klokkenluiders lekten de afgelopen weken een intern onderzoek van Facebook. Eén van die onderzoeken wijst uit dat Facebook moeite heeft mensen van onder de 30 jaar aan zich te binden. Welke veranderingen er precies gepland zijn, heeft Zuckerberg niet gezegd. Wel belooft hij dat het geen loze woorden zijn: de groei onder oudere gebruikers zal vertragen vanwege de koerswijziging. "Ik denk dat het de juiste benadering is", aldus Zuckerberg.
Instagram middelpunt, TikTok gevaar
Facebook gaat in elk geval aan Instagram sleutelen. Video zal belangrijker worden voor Instagram, en de TikTok-achtige Reels-functie zal "een meer centraal deel van de beleving" worden. TikTok passeerde Facebook begin dit jaar al onder jonge Nederlandse gebruikers, een trend die ook wereldwijd zichtbaar is.
TikTok is volgens Zuckerberg "één van de meest effectieve concurrenten die we ooit hebben gehad". Het aanpassen van de koers is volgens de topman een kwestie van jaren.

'Facebook vreest dat Instagram strijd om tieners verliest'
Meer geld in de 'metaverse'
De 'metaverse' wordt volgens Zuckerberg ook belangrijker, en Facebook zal er veel in investeren. De metaverse wordt een soort gedeelde wereld bovenop het internet, waarin virtual reality en de echte wereld samenkomen.
Zo moeten mensen bijvoorbeeld samen virtueel kunnen vergaderen in één ruimte, of samen games spelen. Facebook steekt dit jaar zo'n 10 miljard dollar in Reality Labs, de tak achter de ontwikkeling van de metaverse, virtual reality en augmented reality.

Nieuwe naam gaat Facebook niet helpen, 'Zuck' moet puinruimen
Omzet licht gedrukt door Apple-regels
Facebook doet desondanks nog goede zaken. De omzet kwam afgelopen kwartaal op 29 miljard dollar: een derde meer dan een jaar eerder maar wel minder dan analisten hadden verwacht. Facebook wijt het missen van die voorspelling aan de volgbeperking die Apple eerder dit jaar op iOS invoerde.
Gebruikers mogen niet meer stilletjes worden gevolgd door advertenties, en veel mensen blijken 'nee' te antwoorden op de vraag of zij gevolgd mogen worden. Facebook maakte afgelopen kwartaal 9,2 miljard dollar winst, een stijging van 17 procent ten opzichte van vorig jaar.
