Elektrische fietsen

E-bikes gaan harder met app van Quinten (18): 'Al tienduizenden downloads'

22 oktober 2021 19:46 Aangepast: 25 oktober 2021 13:38
Quinten en zijn populaire app Moofer. Beeld © Quiten Adema

De Nederlandse app Moofer is een groot succes: de app laat de e-bikes van VanMoof harder rijden. "VanMoof mag dat niet, maar ik wel", zegt de 18-jarige appmaker Quinten Adema. Moofer is zo'n hit dat hij kon stoppen met school, en nu fulltime apps maakt.

E-bikes zijn niet aan te slepen en de elektrische fietsen van het Nederlandse VanMoof horen tot de populairste modellen. Maar harder dan 25 km/u mogen ze van de wet in de Europese Unie niet, en dus werd de snelle modus vorig jaar verwijderd. De 18-jarige Quinten Adema heeft de functie teruggebracht met zijn app Moofer een soort digitaal opvoersetje voor VanMoof-fietsen. Met een druk op de knop schiet de maximumsnelheid tot 32 km/u of zelfs 37 km/u.

"Via-via hoor ik weleens dat ze bij VanMoof best blij zijn met de app", zegt Adema in gesprek met Bright. Zelf heeft hij nooit contact met het bedrijf, omdat het voor beide partijen juridisch gezien beter is om afstand te houden. VanMoof mag in de EU immers geen toegang bieden tot de hogere snelheid, maar consumenten zijn in principe vrij en zelf aansprakelijk om hun elektrische fiets op te voeren. VanMoof laat desgevraagd weten geen officieel standpunt te hebben over de Moofer-app.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VanMoof verwijdert illegale snelle modus uit e-bikes

'Harder rijden is hogere verkopen'

"Ze verkopen natuurlijk meer fietsen, want mensen willen harder en door mijn app kun je met een kleine omweg harder", legt Adema uit. Hij heeft zelf moeten uitvogelen hoe hij de VanMoofs op een snellere stand kon zetten dan in Nederland is toegestaan. Dat deed hij aan de hand van de methode 'reverse engineering': kijken welke bluetooth-signalen de officiële app van VanMoof naar de fiets stuurde, en daarna proberen wat variaties op die signalen zouden veroorzaken.

Moofer is inmiddels meer dan een app die de snelheidsbegrenzer aanpast. Gebruikers krijgen meer controle over het bereik van hun fiets, kunnen andere fietsbelgeluiden instellen, handmatig schakelen en nog meer functies. "Ik bouw er ook een navigatiefunctie in, Spotify-integratie, weer-notificaties en meer", zegt Adema. Zo moet Moofer dé app worden die VanMoof-rijders op hun stuur open hebben staan, zelfs al rijden ze netjes 25 km/u.

Versie 3 van Moofer, met navigatie, Spotify en statistieken. Versie 3 van Moofer, met navigatie, Spotify en statistieken.

Tienduizenden keren gedownload

De snelheidsfunctie heeft Moofer een hit gemaakt: de app staat hoog in de Nederlandse hitlijsten van de Apple App Store en de Google Play Store. "Tienduizenden keren" is de app volgens Adema gedownload, voor een prijs van 9 tot 10 euro per stuk zeker geen slechte bijverdienste voor een scholier. Want toen hij Moofer lanceerde, zat Adema nog op het vwo.

Inmiddels is hij met school gestopt, en werkt hij fulltime als appmaker. Aan Moofer, maar niet geheel toevallig ook aan de officiële apps van andere Nederlandse fietsmerken: Veloretti en Mokumono. "Maar Moofer blijf ik natuurlijk ook gewoon maken", aldus Adema.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VanMoof onthult speed-pedelec: 'hyperbike' moet strijd aan met auto

'Mensen kunnen zelf verantwoordelijk zijn'

VanMoof pleitte onlangs voor de officiële invoering van snelheidsbeperkingen met geofencing. Dan zou een fiets in de binnenstad bijvoorbeeld niet harder dan 25 kilometer per uur kunnen, maar op rustige fietspaden zou de limiet vanzelf naar 35 km/u gaan.

Adema voelt weinig voor zo'n oplossing. "Met een auto kan je ook overal 100 kilometer per uur, en toch doen veruit de meeste mensen dat niet", zegt de app-ontwikkelaar. "Mijn app geeft duidelijk aan dat een hogere snelheid gevaarlijk kan zijn, maar ik denk dat je daar als gebruiker je eigen verantwoordelijkheid prima in kan nemen."

Zelf is Adema nog nooit aangehouden voor een te hoge snelheid. "Er wordt volgens mij ook nog niet echt gehandhaafd. Als de overheid dat wel zou doen, ben je gewoon mensen aan het straffen die de fiets nemen in plaats van de auto. Terwijl je e-bikes in plaats van auto's eigenlijk moet stimuleren."

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Deze goedkope e-bike gaat wel erg hard: mag dat?

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van