Augmented reality

Nieuwe poging met slimme bril: Magic Leap krijgt 500 miljoen dollar

12 oktober 2021 11:48 Aangepast: 12 oktober 2021 11:51
De Magic Leap 2. Beeld © Magic Leap

Magic Leap, de maker van een geflopte augmented-reality-bril, heeft een nieuwe investering van 500 miljoen dollar (432 miljoen euro) gekregen. Het bedrijf steekt het geld in de Magic Leap 2: de nieuwe bril moet volgend jaar gereed zijn.

De Amerikaanse startup Magic Leap kwam jarenlang in het nieuws met grote beloften over zijn augmented-reality-bril. Die bril zou realistisch ogende virtuele objecten in de echte wereld kunnen plaatsen. Durfinvesteerders staken bijna 3 miljard dollar in Magic Leap, maar het bedrijf kon zijn beloften niet waarmaken. De bril flopte, zo'n duizend medewerkers werden vorig jaar ontslagen en CEO Rony Abovitz verliet het bedrijf.

Nu zijn er nieuwe investeerders die toekomst zien in de AR-bril van Magic Leap, meldt de nieuwe CEO Peggy Johnson. Het bedrijf toont al een afbeelding van zijn nieuwe bril: volgens Magic Leap is het de kleinste en lichtste AR-bril tot nu toe. De Magic Leap 2 is gericht op zakelijk gebruik, en belooft het grootste gezichtsveld tot nu toe.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pokémon Go-maker hint op eigen bril voor augmented reality

Behoudener ontwerp

De nieuwe bril ziet er meer uit als een klassieke bril met ronde glazen, al zijn de pootjes vanwege de vele technologie wel een stuk dikker. Ook is de bril voorzien van dubbele glazen voor de projectie van beelden, en van verschillende camera's die de ruimte in kaart brengen. De eerste bril van Magic Leap had een vrij afwijkend ontwerp, als een soort futuristische zonnebril.

De nieuwe bril is vanaf volgend jaar voor iedereen verkrijgbaar, terwijl een aantal bedrijven de bril nu al kan gebruiken. "Magic Leap heeft grotere financiële flexibiliteit en de middelen die we nodig hebben om ons groeipad richting toonaangevende AR-technologie voort te zetten", aldus CEO Johnson.

De eerste bril van Magic Leap. De eerste bril van Magic Leap.

AR is al jarenlang een belofte

AR-brillen zijn al jaren één van de grote technologische beloftes, maar het is bedrijven nog niet gelukt om een populair model te maken. Microsoft richt zijn HoloLens vooral op de zakelijke markt en Facebook houdt het vooralsnog bij virtual reality.

Volgens geruchten werkt ook Apple aan een eigen AR-bril.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van