Klimaatbeleid

YouTubers krijgen geen geld als ze klimaatverandering ontkennen

08 oktober 2021 12:02 Aangepast: 08 oktober 2021 12:04
Beeld © Getty

Google en YouTube gaan geen advertenties meer tonen bij sites en video's met desinformatie over het klimaat. Mensen kunnen daardoor geen geld verdienen met artikelen en video's waarin ze de klimaatverandering ontkennen.

Google en YouTube gaan het mensen die de klimaatverandering ontkennen verbieden om inkomsten te genereren met hun websites en video's via advertenties of andere verdienmodellen. De nieuwe regels gelden voor content die in tegenspraak is met "de gevestigde wetenschappelijke consensus over het bestaan ​​en de oorzaken van klimaatverandering", aldus het advertentieteam van Google.

Voorbeelden van zaken die voortaan verboden zijn door Google en YouTube zijn het ontkennen van de wereldwijde stijging van de temperatuur, het omschrijven van de klimaatverandering als een "hoax" en het ontkennen dat menselijke activiteiten bijdragen aan het klimaatprobleem.

Wel vindbaar, geen geld

"Adverteerders willen niet dat hun advertenties naast dit soort beweringen worden weergeven", stelt Google. "En uitgevers en makers willen niet dat advertenties die deze claims promoten, op hun pagina's of video's verschijnen."

Nepnieuws en desinformatie over het klimaatprobleem zullen via Google en YouTube nog wel vindbaar blijven, maar de makers kunnen er geen geld meer aan verdienen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

YouTube stopt helemaal met eindejaarsfilmpjes Rewind

'Goed kijken naar de context'

Google werkt rond de nieuwe regels samen met experts van de Verenigde Naties. Volgens de VN is er "ondubbelzinnig" bewijs is dat aantoont dat "de menselijke uitstoot van broeikasgassen de opwarming van de aarde veroorzaakt."

Google zegt bij het beoordelen van content 'zorgvuldig te kijken naar de context' waarin claims worden gedaan. Valse claims als feiten presenteren mag niet, maar het bespreken van valse claims over het klimaat om uit te leggen waarom ze niet kloppen, is wel toegestaan.

Facebook

Sociale-mediaplatforms liggen al tijden onder vuur omdat ze te weinig zouden doen om de verspreiding van nepnieuws en misleidende informatie tegen te gaan. Facebook kwam eerder dit jaar met een online portaal dat als doel heeft verkeerde informatie over klimaatverandering tegen te gaan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

YouTube gaat Nederlanders betalen voor maken van Shorts

Donaties aan klimaatontkenners

Twee jaar geleden bleek nog dat Google donaties had gedaan aan organisaties van ontkenners van klimaatverandering, waaronder een instituut dat een grote rol zou hebben gespeeld in het overtuigen van toenmalig president DonaldTrump om uit het klimaatverdrag van Parijs te stappen.

Het bedrijf zei destijds in een reactie organisaties te sponsoren in het volledige politieke spectrum, zolang die voor 'sterk technologiebeleid' zijn. 

Nieuwe functies rond duurzaamheid

Google onthulde deze week een reeks nieuwe functies die bedoeld zijn om consumenten meer informatie te geven die hen kan helpen bij het verminderen van hun uitstoot van broeikasgassen.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van