'Controle over comments kwijt'

'Facebook worstelt met stortvloed aan anti-vaccinatie-reacties'

17 september 2021 17:53 Aangepast: 17 september 2021 18:20
Beeld © ANP

Interne documenten van Facebook tonen aan dat een stortvloed aan anti-vaccinatie-reacties de pro-vaccinatie-boodschap die topman Mark Zuckerberg wilde verspreiden heeft ondermijnd.

Facebook-topman Mark Zuckerberg beloofde zes maanden geleden een grote wereldwijde campagne om 50 miljoen mensen dichterbij een coronavaccinatie te brengen. Facebook ging samenwerken met overheden en gezondheidsorganisaties om te zorgen dat betrouwbare informatie de boventoon zou voeren. Zuckerberg claimde dat Facebook "al 2 miljard mensen heeft gekoppeld aan betrouwbare corona-informatie".

Maar binnen Facebook klonken zorgen, meldt The Wall Street Journal, dat inzicht had in interne documenten. Er zou sprake zijn van een "stortvloed van anti-vaccinatie-reacties". Berichten waren dan wel feitelijk onderbouwd en door Facebook gepromoot, maar de reacties eronder van anti-vaccinatiegroepen zouden 'overrompelend' zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

VS: 'Facebook schiet tekort in aanpak nepnieuws over coronavaccin'

'Beerput van comments'

In de weken voor de pro-vaccinatiebelofte van Zuckerberg, waarschuwde een interne memo dat onder berichten rond vaccinaties, 41 procent van de reacties 'ontmoedigend' stond tegenover vaccins. Berichten over vaccinaties zouden 775 miljoen keer per dag worden bekeken op Facebook. Medewerkers zouden vrezen dat het grote aandeel negatieve reacties de perceptie van de veiligheid van de vaccins zou beïnvloeden.

Door die negatieve reacties werden zelfs betrouwbare berichten over vaccinaties "een beerput van anti-vaccinatie-comments". "Dat is een groot probleem en dat moeten we rechtzetten", aldus de Facebook-onderzoekers.

Uiteindelijk leidde de vele anti-vaccinatie-reacties en andere desinformatie rond corona tot kritiek van president Biden. Hij hield Facebook verantwoordelijk voor corona-doden die zich vanwege nepnieuws op sociale media niet lieten vaccineren.

Biden zei destijds dat de schadelijke berichten op Facebook afkomstig waren van een zeer kleine groep, en onderzoek van Facebook wijst daar ook op. In grote groepen met corona-desinformatie werd de helft van alle berichten geplaatst door zo'n 5 procent van de gebruikers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Instagram slecht voor tieners' volgens intern rapport Facebook

'We zijn de controle kwijt'

Toch zou het Facebook niet gelukt zijn dergelijke berichten structureel aan te pakken. Dit zou mede het gevolg zijn van het belang dat Zuckerberg hecht aan de vrijheid van meningsuiting. Zuckerberg wil berichten pas verwijderen als die volgens experts een direct gevaar voor de volksgezondheid vormen.

Tijdens een vergadering in het Facebook-hoofdkantoor eerder deze maand zouden medewerkers zich hardop hebben afgevraagd of Facebook inmiddels niet te groot is geworden. En of de hoeveelheid informatie die op de site rondgaat niet te groot is om te controleren en te handhaven. "We hebben een machine gemaakt die we niet meer onder controle hebben", zou één van de medewerkers hebben gezegd.

Een woordvoerder van Facebook spreekt die weergave van de vergadering tegen. Ook zegt Facebook hard te werken aan het bestrijden van desinformatie rond corona. "Wij zijn gericht op uitkomsten, en de data tonen aan dat onder Amerikaanse Facebook-gebruikers de vaccinatie-aarzeling sinds januari met 50 procent is gedaald", aldus een woordvoerder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Biden tempert uitspraak dat Facebook 'mensen doodt' door falende aanpak nepnieuws

Interne memo's schetsen negatief beeld

The Wall Street Journal heeft inzicht gekregen in een reeks interne Facebook-documenten. Eerder deze week schreef de krant al over negatieve gevolgen van Instagram op tieners, hoe algoritmes gebruikers bozer maken en hoe de aanpak van drugskartels mislukt. Volgens die documenten zou Facebook die problemen nauwelijks aangepakt hebben, terwijl ze naar het publiek worden gebagatelliseerd.

Een dergelijke houding kwam eerder dit jaar ook per ongeluk in het nieuws, toen een interne mail van Facebook uitlekte. Het bedrijf mailde een intern PR-plan per ongeluk naar een Belgische journalist. De mail volgde na een groot datalek, dat Facebook wilde afdoen als iets dat vaker voorkomt, zodat het in het vervolg niet meer op zulke incidenten zou hoeven ingaan.

Like Bright op Facebook voor meer tech-nieuws.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Instagram-topman: 'Sociale media zijn als auto's, met soms een ongeluk'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van