Bril met ingebouwde camera's

Facebook en Ray-Ban onthullen slimme bril

09 september 2021 18:39 Aangepast: 10 september 2021 09:49

Facebook en Ray-Ban hebben de slimme bril met de naam Ray-Ban Stories aangekondigd. De bril heeft ingebouwde camera's voor het maken van foto's en filmpjes en is ook in Nederland te koop.

De Ray-Ban Stories hebben twee 5 megapixel-camera's, die aan de voorkant in de hoeken van het montuur rond de brilglazen zitten. Het maken van een foto kan door te zeggen 'Hey Facebook, maak een foto'. Op de bril gaat een ledlampje branden als er een foto of video wordt gemaakt. De maximale lengte van filmpjes is 30 seconden.

De slimme bril heeft ook speakers en drie microfoons voor het luisteren naar muziek of podcasts en het voeren van telefoongesprekken. De bril is draadloos te koppelen aan een smartphone, waarna de gemaakte foto's en video's via een app zijn te delen met onder meer Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter, TikTok en Snapchat.  

329 euro

De Ray-Ban Stories verschijnen in versies met klassieke Ray-Ban-frames, zoals Wayfarer, Round en Meteor, in zes kleuren, en zowel als een normale bril en een zonnebril. Er zijn ook varianten met gepolariseerde glazen en glazen op sterkte. De bril is op te laden in een speciaal doosje.

In Nederland zijn de nieuwe Facebook-brillen online te koop, vanaf 329 euro. 

Snapchat

Met de ingebouwde camera's lijkt de Ray-Ban Stories op de slimme zonnebrillen die Facebook-concurrent Snapchat de afgelopen jaren op de markt bracht. Die Snapchat Spectacles waren tot nu toe geen verkoopsucces. 

"Wij denken al lange tijd dat een bril een belangrijk onderdeel kan zijn van het bouwen van het volgende computerplatform", zei Facebook-ceo Mark Zuckerberg vandaag in een video over de nieuwe gadget.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook: 'Verwacht niet te veel van onze slimme Ray-Bans'

'Verbonden blijven met vrienden'

Facebook kondigde de samenwerking met brillenfabrikant EssilorLuxottica, waar Ray-Ban een onderdeel van is, in september 2020 aan. De bril zou mensen 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie'. 

De slimme Ray-Bans bieden geen augmented reality (AR), waarbij er beelden op de werkelijkheid worden getoond. Er is geen schermpje in de brilglazen ingebouwd, zoals bijvoorbeeld bij de Google Glass en de Focals

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook test VR-app voor werken op afstand

Volwaardige AR-bril ook in de maak

Facebook ontwikkelt intussen wel augmented reality-technologie voor brillen, maar dat leidt pas later tot een consumentenproduct. De nieuwe Ray-Bans zijn slechts een tussenstap, zei een topman van Facebook in maart

Naast de Ray-Bans werkt Facebook ook aan de Aria-bril. Dat moet een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie. Een 'kwaliteitsbril' met interactieve augmented reality-mogelijkheden zou volgens Facebook nog jaren op zich laten wachten.

Volgens jarenlange geruchten werkt Apple ook aan een eigen AR-bril, die zou samenwerken met de iPhone. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'VR/AR-bril Apple moet verbonden zijn met smartphone'

VR-brillen en virtueel vergaderen

Naast AR-brillen, die beelden projecteren op de wereld om je heen, maakt Facebook-bedrijf Oculus ook al jaren virtual reality-brillen voor games en virtuele omgevingen. Facebook gebruikt die Oculus VR-brillen sinds kort ook voor een nieuwe VR-app Workrooms voor werken en vergaderen op afstand.

Workrooms is volgens Facebook een eerste stap in de richting van de "metaverse", die topman Mark Zuckerberg onlangs aanprees. Metaverse is een gedeelde virtuele ruimte waarin de realiteit wordt gecombineerd met de virtuele wereld. 

Bright blok

 

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg op Instagram en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van