Zelfrijdende auto's

Tesla moet data over Autopilot-functie overhandigen

02 september 2021 12:53 Aangepast: 02 september 2021 12:54
Tesla-ceo Elon Musk Beeld © Getty

De Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid NHTSA draagt Tesla op om gedetailleerde gegevens over zijn semi-zelfrijdende Autopilot-functie over te dragen.

Als Tesla niet met de gewenste data over Autopilot over de brug komt, kan het bedrijf boetes krijgen van omgerekend maximaal 97 miljoen euro. Dat meldt The New York Times.

De NHTSA startte vorige maand een formeel onderzoek naar de Tesla Autopilot-functie. Dat gebeurde na een serie ongelukken waarbij Tesla-auto's op voertuigen van hulpdiensten waren gebotst.

De toezichthouder eist nu van Tesla gedetailleerde gegevens over de precieze werking van de rijhulpsoftware. Zo vraagt de instantie of er bepaalde omstandigheden zijn waarin de Autopilot niet gebruikt kan worden. Ook wil de NHTSA meer informatie over hoe de software werkt die bestuurders moet waarschuwen dat zij hun ogen op de weg moeten blijven houden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Overheid VS onderzoekt Tesla Autopilot na ongelukken

Eén dode, 17 gewonden

Sinds januari 2018 zou Tesla's Autopilot-functie betrokken zijn geweest bij zeker elf aanrijdingen. Het onderzoek van de NHTSA gaat over auto's die tussen 2014 en 2021 zijn gemaakt. In totaal gaat het om 765.000 auto's van het type Tesla Model YModel S en Model 3.

Bij de elf crashes, die veelal plaatsvonden toen het donker was, raakten 17 mensen gewond. Er viel één dodelijk slachtoffer te betreuren. Bij de ongelukken botsten Tesla-auto's tegen voertuigen van hulpverleners of pijlwagens, terwijl Autopilot stond ingeschakeld. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Musk: 'Volledig zelfrijdende auto's toch moeilijker dan verwacht'

Binnenkort volledig zelfrijdend

Tesla's Autopilot-functie moet binnenkort volledig zelfrijdend worden. Tot die tijd kan de Autopilot de wagen op zelfstandig op de weg houden en van baan wisselen. Daarbij moeten chauffeurs hun handen aan het stuur en hun ogen op de weg houden. Tesla controleert dat via druksensoren op het stuur en waarschuwt bestuurders als ze te lang hun handen van het stuur hebben.

Tesla voegde eerder dit jaar controle met de camera's in de achteruitkijkspiegel in voor de Model 3 en Model Y.  Die controleren de chauffeur automatisch als Autopilot wordt aangezet. Chauffeurs die niet opletten, krijgen van de auto een waarschuwing.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van