Advertenties

Facebook verwijdert accounts academici die reclame onderzoeken

04 augustus 2021 19:45 Aangepast: 05 augustus 2021 10:43

Facebook heeft de persoonlijke accounts van drie wetenschappers van de New York University (NYU) offline gehaald en hun toegang tot de data-plugins van Facebook ontzegd omdat hun onderzoek 'niet voldoet aan onze privacyregels'. De wetenschappers onderzochten politieke advertenties op Facebook en hoe deze op specifieke gebruikers gericht worden.

Ze gebruikten daarvoor een browserextensie die gebruikers vrijwillig konden installeren als ze mee wilden doen aan het onderzoek. De extensie verzamelt informatie over de advertenties die deelnemers zien, waaronder waarom een bepaalde advertentie op hun timeline terecht komt.

Het sociale mediaplatform schrijft in een blogpost dat het meermaals in gesprek is geweest met de onderzoekers over het "schenden van de privacy" door het verzamelen van grote hoeveelheden data.  De extensie zou in strijd zijn met een deal die het in 2019 sloot met de Amerikaanse marktwaakhond FTC.

Facebook misleidde gebruikers over privacy

De FTC legde Facebook toen een boete op vanwege zijn rol in het Cambridge Analytica-schandaal. Facebook "misleidt zijn gebruikers over hoeveel controle ze hebben over de privacy van hun data", schreef de FTC destijds

De regels die de FTC aan Facebook oplegde, gingen voornamelijk over de manier waarop Facebook zelf informatie van gebruikers mag delen met derden. 

De vraag is of een extensie die met toestemming van de gebruikers data verzamelt daadwerkelijk onder deze regelgeving valt. In gesprek met de website Protocol afgelopen jaar zei onderzoeker Laura Edelson dat Facebook zich in dit geval geen zorgen maakte om de privacy van gebruikers, maar van de adverteerders.

Miniatuurvoorbeeld
Privacy

Facebook aangeklaagd om privacyschandaal met Cambridge Analytica

'Cynische poging om privacyzorgen te misbruiken'

Facebook biedt zelf ook een database aan met informatie over politieke advertenties, maar volgens de onderzoekers is die onvolledig en te ingewikkeld. Damon McCoy, één van de drie wetenschappers, noemt de stappen van het platform "een cynische poging om zorgen over privacy te gebruiken om een halt te roepen aan onderzoek dat Facebook in een onflatteus daglicht plaatst". 

"In de afgelopen jaren hebben we onze toegang tot de API's van Facebook gebruikt om fouten binnen de Facebook Advertentiebibliotheek op te sporen, desinformatie in politieke advertenties te spotten, en om te kijken hoe Facebook de verspreiding van desinformatie versterkt", schrijft Laura Edelson op Twitter. "Door onze accounts te schorsen, legt Facebook dat werk nu stil."  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Google zit concurrentie dwars door deal met Facebook'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van