Slimme zonnebril

Facebook: ons volgende product is de slimme Ray-Ban-zonnebril

29 juli 2021 18:40 Aangepast: 29 juli 2021 18:45
Een Ray-Ban (ter illustratie) Beeld © Getty

Facebook-baas Mark Zuckerberg zegt dat het volgende product dat het bedrijf zal aankondigen de slimme zonnebril is die het in samenwerking met Ray-Ban maakt.

Dat zei Zuckerberg tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers van Facebook. Wanneer het bedrijf de slimme Ray-Ban precies wil presenteren, is nog niet duidelijk, maar het zal volgens Zuckerberg niet lang op zich laten wachten. "Onze volgende productrelease is de lancering van onze eerste slimme brillen van Ray-Ban in samenwerking met EssilorLuxottica."

De samenwerking was vorig jaar al aangekondigd. "De brillen hebben de iconische vormfactor van Ray-Ban en je kunt er een paar toffe dingen mee doen", zegt Zuckerberg.

Gekoppeld aan telefoon, geen schermpje

De Facebook-zonnebrillen zullen verbonden met smartphones zijn, maar hebben geen ingebouwd schermpje en bieden dan ook geen augmented reality (AR). Mogelijk hebben ze wel ingebouwde speakers en microfoons, zodat dragers ermee kunnen bellen. De precieze functies van de brillen heeft Facebook nog niet bekendgemaakt. De Facebook-bril moet mensen 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie'.

Onder meer Snapchat, Amazon, Huawei en Bose verkopen al slimme varianten van zonnebrillen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Huawei lanceert slimme zonnebril en speaker in Nederland

AR-bril en de 'metaverse'

Eerder zei een Facebook-manager dat de slimme Ray-Bans slechts een tussenstap zijn. Naast de Ray-Bans werkt Facebook namelijk ook aan de slimme bril met de codenaam Aria. Dat moet wel een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie. De eerste kwaliteitsbril met interactieve AR-mogelijkheden laat volgens Facebook nog jaren op zich wachten.

AR-brillen vormen ook een onderdeel van Facebooks nieuwe plannen om de zogeheten 'metaverse' te bouwen, een platform dat virtuele en fysieke ruimtes combineert, en waar gebruikers kunnen werken, socializen en winkelen.

Facebook wil in de virtuele wereld ook advertenties verkopen. "Advertenties zullen uiteindelijk ook een zinvol onderdeel vormen van de metaverse", denkt Zuckerberg. Facebook test sinds kort ook al reclames op zijn Oculus VR-brillen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook: 'Verwacht niet te veel van onze slimme Ray-Bans'

Apple-bril

Volgens geruchten werkt Apple ook al jaren aan een eigen AR-bril, maar het blijft onduidelijk of en wanneer die 'Apple Glasses' op de markt komen.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van