Sociale media

'TikTok haalt YouTube in met langer gemiddeld gebruik'

07 juli 2021 13:16 Aangepast: 07 juli 2021 15:41

Amerikanen en Britten brengen nu gemiddeld meer tijd per maand door op TikTok dan op YouTube. In veel landen zet de opmars van TikTok flink door.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau App Annie, dat het appgedrag van consumenten bijhoudt. Android-gebruikers in de VS brengen gemiddeld 24,5 uur per maand op TikTok door, vergeleken met 23 uur per maand op YouTube. De toename van TikTok is opvallend: in december 2019 besteedden Amerikanen nog maar 16 uur per maand aan de filmpjesapp.

In meerdere westerse landen is dezelfde trend zichtbaar. Zo besteden Britten gemiddeld zelfs 26 uur per maand op TikTok, en 16 uur op YouTube. Ook in Frankrijk en Duitsland gaat TikTok aan kop wat betreft gemiddelde tijdsduur.

Ook de apps van Facebook en Instagram scoren in alle landen hoog. Zo besteden Amerikanen gemiddeld 18 uur per maand op de Facebook-app en 7,5 uur op Instagram. 

In Nederland nam de populariteit van TikTok het afgelopen jaar ook snel toe. Onder jongeren wordt de app al vaker gebruikt dan Facebook. Cijfers over de Nederlandse tijdsbesteding meldt App Annie niet. Wereldwijd heeft TikTok bijna 1,2 miljard actieve gebruikers. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

TikTok vergroot maximale lengte video's naar 3 minuten

Concurrentie

Volgens App Annie kan TikTok een 'gevaar' voor betaalde streamingdiensten vormen, omdat de app concurreert om de tijd van de gebruiker. Ongeveer de helft van de Amerikaanse en Britse Netflix-abonnees gebruikt ook TikTok. 

YouTube is veruit de populairste mobiele app voor het kijken naar langere video's, op afstand gevolgd door de apps van Netflix, Hulu, Amazon Prime Video en livestream-app Twitch. Zuid-Koreanen kijken het langst naar YouTube op hun telefoons: gemiddeld maar liefst 40 uur per maand.

YouTube Shorts

Ondanks dat YouTube vooral wordt gebruikt voor het kijken van langere video's probeert het met de nieuwe Shorts-functie de directe strijd met TikTok aan te gaan. Met YouTube Shorts kunnen gebruikers net als bij TikTok door korte, zichzelf herhalende filmpjes met muziek eronder scrollen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

ByteDance verkoopt algoritmes achter TikTok aan bedrijven

Nieuwe TikTok-functie: betaalde shoutouts

TikTok blijft ook zoeken naar nieuwe manieren om zijn populaire gebruikers geld te laten verdienen. Zo test de Chinese videoapp sinds deze week in meerdere landen de nieuwe functie Shoutouts. Daarbij kunnen gebruikers tegen betaling persoonlijke videoboodschappen van TikTokkers aanvragen. Dat lijkt op diensten als Cameo waarbij bekende personen bijvoorbeeld tegen betaling felicitatievideo's opnemen. 

Ook wil TikTok binnenkort influencers laten verdienen door links naar webwinkels te plaatsen.

Volg Bright ook op TikTok.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van