Alternatief niet populair

Google stelt stop op volgcookies in Chrome uit tot eind 2023

24 juni 2021 17:10 Aangepast: 24 juni 2021 17:22
Sundar Pichai is de baas van Google. Beeld © Getty

Google stelt het afschaffen van klassieke volgcookies in de Chrome-browser uit tot eind 2023. Er is volgens Google meer tijd nodig om samen met de advertentie-industrie een alternatief in te stellen.

Google was eerder van plan de volgcookies uiterlijk eind dit jaar uit Chrome schrappen, maar dat wordt nu eind 2023. "Hoewel we flinke vooruitgang hebben geboekt met dit initiatief, is duidelijk geworden dat er meer tijd nodig is", aldus Google.

Met volgcookies kunnen adverteerders het gedrag van gebruikers in de gaten houden: op welke sites zij wanneer komen, op welke advertenties zij klikken en waar zij dingen kopen. Dat maakt gericht adverteren makkelijker, maar de methode kent ook veel kritiek.

Google test nu verschillende nieuwe technieken die volgens het bedrijf meer balans moeten brengen tussen privacy van gebruikers enerzijds en data voor bedrijven anderzijds. Dat initiatief heet de Privacy Sandbox, waarvan de bekendste techniek FLoC heet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Europese Commissie start onderzoek naar Google om beperken concurrentie

Chrome-concurrenten niet enthousiast

Kort door de bocht gooit FloC als het ware de browsergeschiedenis van gebruikers met vergelijkbare interesses op één hoop. Daarmee wordt de data deels geanonimiseerd, waardoor de methode privacyvriendelijker zou moeten zijn dan de klassieke volgcookie.

Eerder dit jaar werd al duidelijk dat geen enkele andere browser stond te trappelen om FloC te gaan ondersteunen. Browsers als Firefox en Opera stellen dat adverteerders ook prima met wat minder gebruikersdata toe kunnen, en zien meer in het simpelweg beperken van volgcookies. Apple-browser Safari krijgt steeds meer manieren om zulke volgmethoden te weren, ook binnen iOS-apps.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'88 procent zegt nee tegen tracking door apps na vraag in iOS'

Onderzoek naar marktmacht Google

Daarnaast kondigde de Europese Commissie deze week aan dat het gaat onderzoeken of Google zijn machtspositie op de advertentiemarkt misbruikt. In dat onderzoek kijkt het ook naar de plannen van Google om te stoppen met het ondersteunen van zogenoemde third party cookies, waar volgcookies onder vallen.

De Privacy Sandbox en de technieken die Google wil gebruiken als alternatief voor volgcookies heeft de aandacht van de Commissie. Google zou zijn grote marktmacht en de dominantie van browser Chrome kunnen misbruiken voor een systeem waar het zelf het meeste baat bij heeft.

Google zegt zich geen zorgen te maken om de uitkomsten van dat onderzoek. Het hoopt dat gesprekken met Brussel kunnen helpen om te komen tot een systeem dat net zo relevant kan zijn. Maar het bedrijf waarschuwt ook dat het nu acuut stoppen met cookies van derden een averechts effect kan hebben. Als cookies verbannen worden, dan is Google bang dat adverteerders met een minder privacyvriendelijk alternatief komen. En dat wil Google niet.

Miniatuurvoorbeeld
Luister ook de Bright Podcast

Apple vs. Facebook: geen trek in tracking?

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van