Ga naar de inhoud
Smart home

'Helft Nederlandse huishoudens heeft smart home-apparaten'

Het bezit van slimme apparaten voor in huis blijft snel groeien. Momenteel heeft al 50 procent van de Nederlandse huishoudens één of meerdere smart home-producten in huis.

In 2018 had 36 procent van de huishoudens een slim product in huis, in 2020 was dat toegenomen tot 42 procent en inmiddels is het 50 procent, meldt Multiscope na een nieuw onderzoek. 

In totaal staan er volgens het onderzoek in Nederlandse huishoudens voor 2,9 miljard euro aan smart home-producten. De markt groeide het afgelopen jaar met ruim 400 miljoen euro, een stijging van 18 procent.  

Slimme lampen en speakers

Van alle smart home-categorieën was de groei volgens Multiscope het grootst bij verlichting en schakelaars. Vorig jaar bezat 21 procent van de huishoudens een product in deze categorie, dit jaar steeg dat naar 27 procent.

Het segment slimme speakers groeide van 19 procent naar 23 procent. De categorieën energie en beveiliging zijn beide goed voor 19 procent, gevolgd door 'huishouden en comfort' met 14 procent.

IKEA
Lees ook
IKEA komt met schilderij met slimme speaker erin

Gemak

Gemak en comfort zijn de belangrijkste motivaties om smart home-producten te kopen, blijkt uit het onderzoek. Ook kostenbesparing wordt vaak als reden genoemd. "Consumenten die geen interesse in smart home hebben, geven voornamelijk aan dat de huidige apparaten nog voldoen of dat ze de toegevoegde waarde van een slim product (nog) niet zien", aldus Multiscope, dat voor het onderzoek 5300 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervroeg. 

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook