Bright Duurtest

Duurtest Citroën ë C4: laden en rijden

16 juni 2021 09:46 Aangepast: 07 juli 2021 20:29

Vier weken rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in de Citroën ë C4. Deze week: hoe bevalt de auto van achter het stuur? En laadt dat nu een beetje rap op?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Citroën staat niet bekend om de ragfijn sturende racekarren. In tegendeel. De DS bijvoorbeeld werd met name geroemd om de manier waarop de auto je verwijderde van de onevenwichtige buitenwereld. Een échte Citroën onderscheidt zich dan ook door zijn comfort.

Onze duurtest met deze Citroën ë C4 volgde op vier weken met de Volvo XC40 P8 Recharge. Een auto waarvoor je twee ë C4’s kunt kopen. Ook niet per se een auto om een circuit mee op te gaan. Maar vergeleken met de Volvo dacht ik de eerste paar dagen dat ik aan het dweilen was. Alsof het stuur niet verbonden was met de voorwielen. Of tenminste niet met meer dan een paar oude elastiekjes.

Het voordeel van een paar weken rijden met een auto, is dat je er aan kan wennen, zoals een eigenaar dat ook zou doen. Dingen die eerst gek zijn worden je nieuwe norm. En grappig genoeg: als ik nu met de auto rijd, zou ik hem bijna sportief noemen. Hij heeft geen 200 pk, dus je probeert het momentum een beetje te behouden. Ik zou hem niet als basis voor een elektrische rally special nemen (daar hebben ze zijn halfbroer de Corsa-E al voor), maar de gemiddelde gebruiker zal zich vermoedelijk niet ergeren aan de wegligging en het stuurgedrag. Als bijvangst is het best comfortabel in de ë C4.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Citroën ë C4: de rationele benadering

Mijn auto is een pre-productiemodel uit Frankrijk en is nogal kieskeurig als het om laadpalen gaat. Soms wil hij niet beginnen met laden. Na wat telefoontjes en een tip van twitteraar Electricfelix heb ik de 12 volt accu even 20 minuten afgekoppeld en voilà, hij vrat weer stroom. Omdat de accu niet heel groot is, heb je altijd binnen 5 uur je batterijtje weer helemaal vol.

Snelladen kan met max 100 kW. In praktijk moet je op gemiddeld 60 rekenen. Een plas en een kop koffie is meestal genoeg om binnen Nederland je eindbestemming te kunnen halen. Den Haag - Winsum redde ik bijna op één lading.

Volgende week nemen we afscheid van de Citroën en stappen we in de nieuwe Mercedes Benz EQA.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van