Week 2

Duurtest Citroën ë C4: de rationele benadering

14 juni 2021 09:18

Vier weken rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in de Citroën ë C4. De eerste week had hij nodig om zich boos te maken over de designkeuzes en de puntjes op de e. De tweede week beschouwt hij het wat rationeler.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Een Citroën koop je meestal omdat je iets wilt rijden dat niet teveel voor de hand ligt. Iets waarvan er geen vier in de straat staan. Iets dat een beetje 'joie de vivre' brengt in je leven. Iets waar je als designobject van kunt genieten. Niet alleen als auto. Op de eerste punten scoort de Citroën prima. Maar als designobject heb ik er een beetje moeite mee. Dus deze week gooi ik het in deze duurtest over een andere boeg.

Stel je hebt 34.000 euro te besteden aan een elektrische auto. Welke opties heb je dan eigenlijk? En is de Citroën ë C4 misschien juist de verstandige keuze?

Ik ga een vrij 'lompe' vergelijking maken. Ik kijk naar formaat, naar rijbereik en snellaadtijd.

De ë C4 kost 34.000 euro, heeft een wielbasis van 267 cm en een bagageruimte van 380 liter. Hij heeft een officieel WLTP-bereik van 350 km en kan snelladen met 99 kW.

Een Opel Corsa E (zelfde technische basis) kost 30.500 euro, heeft hetzelfde bereik, dezelfde snellaadcapaciteit, maar heeft 253 cm tussen de wielen en 309 L opbergruimte. Kortom: iets minder ruimte voor 3500 euro minder.

De MG ZS EV kost 31K, heeft een wielbasis van 258 cm, bagageruimte van 448 L. Het WLTP-bereik is 263 kilometer en snelladen gaat met maximaal 76 kW. In praktische binnenruimte scheelt het dus niet heel veel, maar het bereik is wel serieus lager.

De instapper Volkswagen ID3 kost 32K, de wielbasis is 277 cm, de bagageruimte met 385 liter bijna identiek. Het WLTP-bereik is 352 kilometer en snelladen gaat met slechts 50 kW.

Onze favoriet de Kia Soul kost met de kleine accu 33.500 euro en daarvoor heb je een auto met 260 cm tussen voor en achterwiel, 315 liter bagageruimte. De range is 276 kilometer en snelladen gaat met max 50 kW.

De Mazda MX-30 is een stuk kleiner, de Mini en de Peugeot 208 ook. Alleen de Mokka van Opel (ook met dezelfde techniek) biedt voor dezelfde prijs ongeveer dezelfde auto, maar dan met Opel-design.

Kortom, dit diepgravende onderzoek wijst uit dat de Citroën wel eens een hele verstandige keuze kan zijn. Hij laadt sneller dan de ID3 voor hetzelfde bedrag, is ruimer dan een Corsa en kan verder dan een MG ZS EV. 

Volgende week hebben we het over andere rationele zaken, zoals wegligging en comfort. Heb je vragen? Stel ze via social media.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest.

Miniatuurvoorbeeld
Week 1

Duurtest Citroën ë C4: de introductie

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van