Ga naar de inhoud
YouTube

YouTube maakte 4 miljard dollar over aan muziekindustrie in een jaar

Beeld © Getty

YouTube zegt de afgelopen twaalf maanden meer dan 4 miljard dollar te hebben uitgekeerd aan de muziekindustrie. Een aanzienlijk deel van die omzet komt uit video's die gebruikers zelf hebben geüpload en waarvan de muziek automatisch is herkend.

Meer dan 30 procent van de door YouTube uitgekeerde ruim 4 miljard dollar (3,3 miljard euro) komt van zogeheten 'user generated content'. Dat maakte YouTube-topman Lyor Cohen vandaag bekend. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om video's waarbij mensen muziek van een ander onder hun eigen beelden hebben gezet.

Het YouTube-systeem Content ID kan automatisch de muziek herkennen en kan vaststellen bij wie de rechten liggen. YouTube zorgt dan vervolgens dan de royalty's worden overgemaakt aan alle rechthebbenden. 

Dit systeem is volgens Cohen voor de muziekindustrie van 'grote waarde'. "Er worden inkomsten gegenereerd voor artiesten, songwriters en rechthebbenden. Door fans geüploade video's zijn altijd tot bloei gekomen op YouTube, waardoor artiesten hun publiek konden uitbreiden en nummers over de hele wereld konden doorbreken. We zijn blij dat het nu ook een toenemende bron van inkomsten is geworden." 

'YouTube Premium groeit ook snel'

In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er volgens Cohen ook meer betaalde YouTube-gebruikers bij dan in eerdere kwartalen. Het gaat om gebruikers met een abonnement op YouTube Premium, dat reclamevrij video's kijken en toegang tot de muziekdienst YouTube Music biedt.

Hoeveel YouTube Premium-abonnees er nu zijn, kan een woordvoerder niet zeggen. YouTube maakte aan het eind van het derde kwartaal van 2020 voor het laatst dat aantal Premium-leden bekend: ruim 30 miljoen. In totaal heeft YouTube ruim 2 miljard actieve gebruikers per maand.

Nieuwe
Lees ook:
Nieuwe Bright-mijlpaal: kwart miljoen YouTube-volgers

Kaartverkoop

YouTube zegt meer artiesten extra inkomstenbronnen te willen bieden, door hen producten direct te laten verkopen aan fans, zoals concertkaartjes, merchandising, lidmaatschappen en toegang tot virtuele events. Cohen: "Als mijn moeder me vraagt wat ik voor de kost doe, zeg ik haar dat ik meehelp om ervoor te zorgen dat de volgende Kurt Cobain geen tandarts hoeft te worden." 

YouTube
Lees ook:
YouTube stelt 100 miljoen dollar beschikbaar voor Shorts-video's
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook